Sökning: "pedagogik för förtryckta"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden pedagogik för förtryckta.
1. Fria tänkande människor utanför samhällets strukturer : En kvalitativ studie om kurdiska kvinnors syn på frigörelse och betydelsen av läskunnighet
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om kurdiska kvinnors kamp för jämlikhet, rätten till utbildning och att vara en del av samhället. Som teoretisk utgångspunkt använder jag Paolo Freires teori om pedagogik för förtryckta och Géertz teori om tolkning av kultur. LÄS MER
2. Identitet, makt och drama : en undersökning av DRACON-programmet i Sverige ur ett normkritiskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Bild- och dramapedagogikSammanfattning : Den här studien vill bidra med kunskap kring normkritisk pedagogik inom dramapedagogiken i Sverige. Det genom att belysa det svenska DRACON-projektet ur ett normkritiskt perspektiv. Det svenska DRACON-projektet är en del av det internationella DRACON-projektet vars övergripande syfte var att bygga en bro mellan drama och konflikthantering. LÄS MER
3. Verktyg till lärarna. Skolutveckling genom metoden Learning study
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Har varit att försöka komma åt/ ta reda på, vad i ett skolutvecklingsprojekt som är viktigt för att det skall ge lärarna användbara verktyg att använda i sin undervisning. Teori: Den teori som använts vid analysen har varit systemteori. LÄS MER
4. Med normkritiska ögon : En diskursanalytisk studie med ett intersektionellt perspektiv av två läseböcker för grundskolans tidigare åldrar
M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka de budskap som två läseböcker för skolans yngre åldrar kan innehålla. Detta genom att studera de implicita/indirekta och explicita/direkta diskurser, föreställningar och normer som språket i böckerna förmedlar till läsaren kring kategorierna kön, sexualitet och etnicitet. LÄS MER
5. Joker och forumspelspedagog : yrkestillvaro i variation
Magister-uppsats,Sammanfattning : By means of text creation I approach, reflect upon and try a number of aspects of my own professional existence as a joker in forum theatre and as a forum play pedagogue.This essay is structured like the days of a week and it specifically relates three problematic situations: first, a Monday containing a case of discrimination during the performance, then, a glimpse from a Wednesday when I failed to use the time with enough consideration of our common work and, finally, a Thursday when I was professionally questioned. LÄS MER