Sökning: "pedagogik genus foucault"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden pedagogik genus foucault.

  1. 1. Från marginalisering mot samhörighet : En kritisk studie kring klassifikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Persson; Emelie Schramm; [2023]
    Nyckelord :kunskapsorganisation; klassifikation; marginalisering; diskursanalys; DDC; intersektionalitet; genus; Foucault;

    Sammanfattning : The main focus of this bachelor thesis concerns the discourses presented in texts on critical classification about marginalized groups. The text explores some of the difficulties that can stem from the idea that there is a possibility of objectivity within classification and cataloguing, as they are not a neutral occurrence but controlled by constructs such as ideological thinking and bias. LÄS MER

  2. 2. ’’Kvinnor i religionsböcker’’ : En studie om kvinnors utrymme i religionsböcker inom högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Vasiliki Kazaki; [2015]
    Nyckelord :Grundskolans senare år; Diskurs; Genus; Bilder; Religion.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker kvinnors närvaro i både text och bilder i kursböckerna i religion i grundskolans senare år (årskurs 7-9) för Sverige. Det undersöks och analyseras i minst tre läroböcker som används i grundskolan i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Förmåga eller inställning? En studie om gymnasiepojkars uppfattningar om orsaker till lägre studieresultat

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie Drugge; [2014-06-23]
    Nyckelord :studieresultat; sociokultur; pojkar; genus; orsaker;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka pojkars egen uppfattning och förklaringar om orsaker till att de når lägre studieresultat i skolan än flickor. Två huvudfrågor är: Vad är pojkars egen uppfattning om orsaker till att de når lägre studieresultat och om varför pojkars medelbetyg är lägre i jämförelse med flickor? Teori: Ett sociokulturellt perspektiv har använts. LÄS MER

  4. 4. Möjliga identiteter : En undersökning av tre bildlärares visuella material

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Karin Lindqvist; [2014]
    Nyckelord :diskursanalys; the gaze; normer; bildpedagogik; bildanalys; etnicitet; genus; identitet; subjektspositioner; bild; undervisning; didaktik; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen grundar sig i ett intresse för normkritisk pedagogik samt visuell kultur;vilka normer som görs i det visuella. I lärarutbildningen på Konstfack har vi många gångertalat om unga människors identitetsskapande processer, vilket har väckt frågan:Vilka subjektspositioner blir möjliga i förhållande till de visuella representationer som användssom exempel i bildundervisningen och vilka normer manifesteras i diskurserna?För att undersöka detta har material från tre bildlärare i grundskolan samlats och analyserats. LÄS MER

  5. 5. ”Mina ärr är en del av mig precis som mina fräknar är” : En diskursanalys av bloggande självskadande ungdomar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Johander; [2013]
    Nyckelord :Självskadebeteende; blogg; identitet; makt; kropp; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur självskadande ungdomar konstruerar sin identitet genom att blogga. För att besvara mitt syfte har jag använt mig av bloggar skrivna av ungdomar, vilka skadar sig själva. LÄS MER