Sökning: "pedagogik grupprocesser"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden pedagogik grupprocesser.

  1. 1. "Ensamhetens vår" : En fenomenografisk analys över lärares uppfattningar om distansundervisning vid drama- och teaterpedagogutbildningar. under covid-19.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Patrik Gullbing; [2021]
    Nyckelord :Drama; theatre; drama in education; educational drama; covid-19; distance learning; relational pedagogy; multimodal theori; phenomenografi; applied theatre; e-learning; dramapedagocial education; theatrepedagocial education; covid-19.; Dramapedagogik; teaterpedagogik; covid-19; distansundervisning; relationell pedagogik; multimodal teori; fenomenografi; drama; applied theatre; covid-19.;

    Sammanfattning : The background for this study is the immediate readjustment to distance work for drama- and theatrepedagocial-education due to the Covid-19 pandemic during the spring of 2020. Central for these educations is the focus on interplay, aesthetic processes, leadership and physical embodiment, which heavily relies on interaction together with the group in a common physical space. LÄS MER

  2. 2. Ensemble och tillåtande rum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Catharina Stensved; [2020]
    Nyckelord :Didaktik; tillåtande rum; kommunikation; ensemble; ledarskap; grupprocesser; individanpassning; relationskompetens; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ur ett sociokulturellt perspektiv undersöka musiklärares erfarenheter och resonemang om att skapa tillåtande rum i ensembleundervisningen med fokus på relationsbyggande, kommunikation, individanpassning och gruppdynamik. Tre verksamma musiklärare deltog i en fokusgruppsintervju som spelades in och transkriberades till text, därefter skedde en bearbetning och analys av det insamlade materialet. LÄS MER

  3. 3. Hagaskolan, en reflekterande och medveten skola : hur organisationskulturen kan påverka ett lärarlags pedagogiska arbete och bemötande av elever

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Emma Hallin; Linda Samuelsson; [2013]
    Nyckelord :socialpsykologi; organisationskultur; grupprocesser; etik; bemötande; pedagogik;

    Sammanfattning : Abstrakt Med ett socialpsykologiskt perspektiv och hermeneutisk ansats är syftet med denna studie att undersöka hur en skolas organisationskultur påverkar ett lärarlags pedagogiska arbete och bemötande av elever. Vi intervjuade tio pedagoger inom ett lärarlag på Hagaskolan i Varberg. LÄS MER

  4. 4. En omtyckt kamrat och samtidigt en självständig fri individ? : En kvalitativ undersökning om identitet och relationsskapande ur ett barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johan Barke; [2013]
    Nyckelord :Identitetsformering; barns relationsarbete; förskola; socialisation; symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : Denna studie intresserar sig för barn i förskolan och hur dessa kommunicerar och samspelar med varandra i samtalet kring sociala fenomen och syftar till att studera barns perspektiv på vardagliga sociala processer utifrån teorier om identitet, relationer och social interaktion. Begreppen identitetsformering, relationsarbete och barns perspektiv används som en röd tråd genom arbetet och är grundläggande för uppsatsens olika avsnitt. LÄS MER

  5. 5. Gruppen som pedagogiskt redskap : En studie om gruppstorlekens pedagogiska betydelse i undervisningen.

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Lotta Lorentzon; [2013]
    Nyckelord :Pedagogiskt ledarskap; lärande organisation; gruppstorlek; grupprocesser; gruppdynamik; lärandemiljö; lärarledarskap; resultat; kollegialt lärande; kollektivt lärande; inkludering;

    Sammanfattning : The focus of this thesis is the group as a pedagogical tool. It investigates whether and how what is known of group size can help further schools in fulfilling knowledge and democracy goals and moreover how such knowledge can influence the principals’ management. LÄS MER