Sökning: "pedagogik gymnasienivå"
Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden pedagogik gymnasienivå.
1. Håller det? : Studie av hållbar utveckling i läroböcker och läroplaner
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna uppsats undersöker sambandet mellan läroplaner och läroböcker för samhällskunskap på gymnasienivå över tid utifrån hur hållbar utveckling framställs. Utbildning för hållbar utveckling har fått en mer betydande roll till samhällskunskapsundervisningen utifrån de globala målen för Agenda 2030, specifikt delmål 4.7. LÄS MER
2. Frame Factory : En studie över ramfaktorer inom musikproduktionsundervisning på gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Denna studie söker att identifiera styrande ramfaktorer inom undervisning av kurserna Musikproduktion 1 och 2 på gymnasienivå, samt att undersöka verksamma lärares förhållningsätt till dessa. Studien använder sig av ramfaktorteori och semistrukturerade intervjuer med verksamma lärare inom musikproduktion. LÄS MER
3. Det finns en plats för alla : En kvalitativ studie om vägledningsarbetet med nyanlända på språkintroduktion
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Skolorna i Sverige har tagit emot många nyanlända elever och trots erfarenheten identifieras detfortfarande utvecklingsområden, framför allt inom studie- och yrkesvägledning. Vi har valt attundersöka studie- och yrkesvägledares perspektiv på vägledningsarbetet med nyanlända elever påspråkintroduktion. LÄS MER
4. Missuppfattande elever. Går det att undvika? : En studie av lärares upplevelser kring elevers missuppfattningar i matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärarnas upplevelse av elevers missuppfattningar vid inlärning av bråk och sannolikhet samt om det är möjligt att minska missuppfattandet med hjälp av kategorisering av dessa. Genom att fråga matematiklärare om de upplever att eleverna de undervisar ofta har missuppfattningar och om samma missuppfattningar är återkommande, kan vi få en bild av vilka delar av de matematiska begreppen som kan uppfattas svåra av eleverna. LÄS MER
5. Utbilda trädkramare, bergsbestigare eller tävlingsorienterare? : En intervjustudie om idrottslärares sätt att tala om friluftsliv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte Syftet med undersökningen är att skapa kunskap om hur idrottslärare på gymnasienivå talar om sitt arbete med friluftsliv. Analysen genomfördes med hjälp av en Foucault-inspirerad diskursanalys för att redovisa hur lärare talar om friluftsliv, naturen och ämnesplanen i förhållande till sin undervisning. LÄS MER