Sökning: "pedagogik kurslitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden pedagogik kurslitteratur.

  1. 1. Praktiskt taget samma sak : En studie om studenters informationspraktiker i tryckta och digitala bokformat

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Hjertzell; [2022]
    Nyckelord :Informationspraktiker; praktikteori; studenter; informationsanvändning; e-böcker; digitala böcker; tryckta böcker; kurslitteratur;

    Sammanfattning : Students' usage of print versus e-book formats has been a subject of interest for research since the e-book started gaining popularity. These studies tend to emphasise student preferences and the reasons behind them which has led to a fairly well explored subject around the world. LÄS MER

  2. 2. Studenters läspraktik av vetenskapliga artiklar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecka Sverker; [2022]
    Nyckelord :practice; reading experience; scientific articles; scholarly articles; reading comprehension strategy; higher education; action research; theory of practice architecture; läspraktik; läsning; vetenskapliga artiklar; THIEVES; läsförståelsestrategi; workshop; högre utbildning; aktionsforskning; praktikarkitekturteori;

    Sammanfattning : Att läsa på högskola och universitet innebär att på egen hand läsa och förstå kurslitteratur. Det är en grundläggande del av att lära inom högre utbildning. Samtidigt kan det finnas en tystnad kring hur läsningen ska ske och hur den utförs av studenter. LÄS MER

  3. 3. En plats för interkulturell pedagogisk kompetens i samhällskunskapsdidaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Markus Alafifi; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskapsdidaktik; kurslitteratur; interkulturell pedagogisk kompetens; interkulturalitet; mångkulturalitet;

    Sammanfattning : This study aims to explore course literature in civic didactics and analyze which aspects of intercultural pedagogical competence are defined in the course material as well as how it could be implemented in civic education. The analysis deconstructs the term 'intercultural pedagogical competence' into two critical understandings: interculturalism and multiculturalism. LÄS MER

  4. 4. Hur framställs autistiska personer i kurslitteratur för blivande socialpedagoger? : En kritisk diskursanalys

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Julia-Desirée Ohvanainen Törnkvist; [2021]
    Nyckelord :Autism; Kritisk diskursanalys; Kurslitteratur; Språk och makt; Funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur autistiska personer framställs i kurslitteratur för blivande socialpedagoger vid Linnéuniversitetet i Växjö. Studiens metodologiska utgångspunkt var Faircloughs kritiska diskursanalys (CDA) och studiens teoretiska utgångspunkt var socialkonstruktionism. LÄS MER

  5. 5. Vita varma relationer : En kritisk diskursanalys av hur 'vita' och 'icke vita' barn och föräldrar representeras i läromedel

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Jonas Lönnroth; [2021]
    Nyckelord :representation; whiteness; child development; course literature; discourse; normativity; colonialism; representationer; vithet; barns utveckling; normkritik; läromedel; diskurs; kolonialism;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att undersöka hur barn och föräldrar med olika hudfärg och varierad etnisk tillhörighet representeras i ett urval av läroböcker. Böckerna behandlar olika aspekter av barns utveckling och ingår som kurslitteratur på utbildningar inom socialt arbete, psykologi och pedagogik i Sverige. LÄS MER