Sökning: "pedagogik makt reggio emilia"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden pedagogik makt reggio emilia.

  1. 1. Det kompetenta barnet : -studie om barnets inflytande och delaktighet i förskolor med Reggio Emilia inspriation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Marzieh Zarenou; Caroline Eriksson; [2012]
    Nyckelord :Delaktighet; inflytande; demokrati; barn; kompetent och Reggio Emilia.;

    Sammanfattning : Introduktion: att lyssna på barnens idéer och tankar för att komma fram till gemensamma mål innebär att alla kan känna delaktighet i det som sker. Pedagoger bör inte använda den makt som de har på ett negativt sätt utan vända den till att skapa demokratiska och delaktiga beslut. LÄS MER

  2. 2. Forskande, kompetent och nyfiken - om en dold läroplan i förskolan : Reggio Emiliapedagogiken som normerande makt och styrning

    Magister-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sara Folkman; [2011]
    Nyckelord :Reggio Emiliainspirerad pedagogik; kritisk granskning; normerande; styrning; dold läroplan; det kompetenta barnet; pedagogisk dokumentation; miljön som den tredje pedagogen; dialog; traditionell förskolepedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om det finns en normerande och styrande funktion i den Reggio Emiliainspirerade förskoleverksamheten som den implementeras i Sverige. Genom intervjuer med fyra pedagogistor undersöks hur bilden av barnet och dess lärande tar sig uttryck på de olika förskoleenheterna, framförallt när det gäller de för Reggio Emiliafilosofin väsentliga begreppen att följa barnens intresse, pedagogisk dokumentation, miljön som den tredje pedagogen och det kompetenta barnet. LÄS MER

  3. 3. Vem bestämmer på förskolan? - En undersökning om barns inflytande på en Reggio Emilia inspirerad förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Merima Barucic; Amanda Söderlund; [2009]
    Nyckelord :förskola; inflytande; Reggio Emilia; makt;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar barns inflytande i förskolan. Frågeställningarna som behandlas är: Hur talar pedagogerna på Båtens Reggio Emilia inspirerade förskola om barn och barns inflytande? Hur arbetar man med inflytandet? Hur beskriver barnen sitt inflytande i de av pedagogerna utpekade situationerna? Vårt syfte med arbetet var att ta reda på i vilka situationer pedagogerna anser att barnen på en Reggio Emilia inspirerad förskola har inflytande och hur dessa tolkas ur ett barnperspektiv. LÄS MER