Sökning: "pedagogik normalisering"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden pedagogik normalisering.

  1. 1. "Vi försöker" : En kvalitativ studie om patientdelaktighet inom rättspsykiatrisk vård utifrån professionellas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Daniel Alvarado Quijada; Paulina Krynska; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; rättspsykiatrisk vård; tvångsvård; professionellas perspektiv; socialpedagogik; fostran.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få ökad kunskap om professionellas erfarenheter av att arbeta med delaktighet inom rättspsykiatrisk vård, vilka möjligheter och svårigheter som beskrivs och hur dessa kan bemötas. Metodologiska utgångspunkter är hermeneutik och en kvalitativ ansats. LÄS MER

  2. 2. "Alla måste våga säga ifrån!" : Om kvinnors våldsutsatthet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emilia Stålbrand; Elin Söderberg; [2020]
    Nyckelord :Våld; Kvinnor; Normalisering; Uppbrott; Socialt arbete;

    Sammanfattning : Undersökningen syftar till att kartlägga betydelsefulla faktorer i arbetet med våldsutsatta kvinnor genom att betrakta förhållningssätt och tillvägagångssätt som kvinnojouren och socialtjänsten använder. De metodologiska utgångspunkterna är fenomenologiskt angreppsätt och kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Betyg i grundsärskolan : normalisering eller stigmatisering?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jessica Svensson; Sandra Grengby; [2019]
    Nyckelord :Betyg; demokrati; grundsärskola; normalisering; stigmatisering; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Studien utreder syftet med betyg i grundsärskolan, samt huruvida betygsättningen i sig eventuellt leder till ökad stigmatisering för elever i grundsärskolan. Bakgrunden beskriver bland annat grundsärskolan som skolform samt syftet med betyg. Därefter följer teoridelen som tar avstamp i Goffmans teorier om stigmatisering. LÄS MER

  4. 4. När olikheter blir likheter : En studie av förskolans pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emma Olausson; [2018]
    Nyckelord :Barns olikheter; förskolan; snäv pedagogik; verksamhetsanpassning;

    Sammanfattning : Den här studien grundar sig på antagandet att det finns en snäv pedagogik i förskolan som syftar till att anpassa barn utifrån förväntningar på normalitet. Den teoretiska grundsynen i studien utgår ifrån teorier om den dolda läroplanen och Foucaults teorier om makt och normalisering. LÄS MER

  5. 5. Implementering av likabehandlingsplanen i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Maria Obbarius; Amanda Krüger; [2018]
    Nyckelord :Anti-oppressive pedagogy; Approach; Children perspective; Equality; Barnperspektiv; Förhållningssätt; Likabehandling; Normkritik;

    Sammanfattning : Förskolans styrdokument är överens om att de grundläggande demokratiska värderingarna ska vara grunden i förskolans verksamhet. Diskrimineringsombudsmannen säger att det ska finnas en plan för att skapa främjande insatser och förebygga diskriminering och kränkande behandling, planen utgår från diskrimineringsgrunderna. LÄS MER