Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 165 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Dark patterns påverkan på användarens känslor : en kvalitativ studie på två e-handelswebbplatser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lana Kader; Senada Mehanovic; [2024]
    Nyckelord :Dark patterns; design; e-handel; informationsarkitektur; användarupplevelse; manipulativ design; känslor;

    Sammanfattning : In today's society more and more people are consuming both clothes and groceries using websites online. With a few clicks, users have access to a wide range of products and services. However, many of these e-commerce sites also contain design intended to control users through dark patterns. LÄS MER

  2. 2. Tillgänglighet och användbarhet för synnedsatta på offentliga webbplatser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rania Abd Alsalam Abo Aleneen; Jane Goman; Awan Aras Nouri; [2024]
    Nyckelord :Informationsarkitektur; användbarhet; tillgänglighet; e-tjänster; utvärdering; digital offentlig service; UX-design; synnedsättning;

    Sammanfattning : This study analyzes the accessibility and usability of Swedish Public Authority´s websites for people with visual impairments, this was done with an online-survey answered by 51 respondents (35 respondents with a visual impairment and 16 without). Based on their answers a manual review of one sample website was performed. LÄS MER

  3. 3. Perspektiv på digital relationskompetens : Analys av lärares strategier för att stödja utbildningsrelationer i digitala lärmiljöer

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Bonnevie; [2024]
    Nyckelord :Relational competence; relational pedagogy; digital relational competence; digital learning environments; e-learning; online teaching; distance learning; Relationskompetens; relationell pedagogik; digital relationskompetens; digitala lärmiljöer; e-learning; distansundervisning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om lärares digitala relationskompetens samt bidra till utveckling av praktik och teori inom relationell pedagogik i digitala lärmiljöer. I studien analyserades kvalitativa enkätsvar från 123 lärare och lärarstudenter i Sverige och Finland  angående hur de uppfattade att de kunde stödja relationer mellan lärare och elev i distansundervisning. LÄS MER

  4. 4. Online Teacher Professional Development in Conflict Area Online Teacher Professional Development Training For Educators in Two Different Areas in Syria, a case study.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Afraa Alsaleh; [2023-11-01]
    Nyckelord :Teachers Professional Development; TPD; remote learning; crisis zone; online course; conflict area;

    Sammanfattning : Teachers in the modern technological era are prompted to continually develop their skills and knowledge. Therefore, educational organizations have repeatedly called for more action to support teachers and educational systems. LÄS MER

  5. 5. Using Stack Overflow for Professional Learning and Practices at Work

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Maryam Omer; [2023-10-23]
    Nyckelord :Stack Overflow; professional learning; online communities; professional practices;

    Sammanfattning : Purpose: The study aims to investigate how people discuss Stack Overflow in terms of professional learning and how they integrate Stack Overflow into their professional practices at work. Theory: The theories used in this study are Communities of Practice and Socially Situated Learning by Jean Lave and Etienne Wenger. LÄS MER