Sökning: "pedagogik ostrukturerad intervju"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden pedagogik ostrukturerad intervju.
1. Särskoleinskrivna elever i grundskolans matematikundervisning - En etnografiinspirerad studie på tre olika högstadieskolor
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Vi har valt att skriva om integrering av särskoleelever i vanlig grundskola och tittat speciellt på hur detta går till i matematikundervisningen. Allt fler särskoleelever läser integrerat i vanlig grundskola och problemet är att alla lärare inte har utbildning eller kompetens för att arbeta med dessa elever. LÄS MER
2. Utveckling och lärande för barn med lindrig utvecklingsstörning - en kvalitativ studie i syfte att finna goda faktorer i pedagogers ledarskap
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att identifiera faktorer i pedagogers ledarskap, som främjar utveckling och lärande för barn med lindrig utvecklingsstörning. Teori: Studien utgår ifrån två lärteorier. Dessa är Jean Piaget som representerar stadieteorin och Lev Vygotskij som representerar det sociokulturella. LÄS MER
3. Förskolan på Gamla Uppsala museum : En museipedagogs tankar om museets möjligheter att utveckla barns kunskapande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Att jag valde att skriva ett arbete om lärande på museum och dess relevans grundar sig i mitt eget intresse för museum som jag alltid haft. Jag har alltid uppskattat ett museibesök och alltid känt att det varit givande. LÄS MER
4. Att sanktionera eller inte sanktionera : En intervjustudie om nyexaminerade lärares föreställningar om vilka faktorer som påverkar deras sanktionsutövning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie har haft syftet att undersöka vilka föreställningar nyexaminerade lärare har vad gäller sanktioner i klassrummet och vad som påverkar dem i utövandet av sanktioner. Frågeställningarna ringar in vilka beteenden som anses oacceptabla, vilka sanktioner som lärarna använder sig av samt vad som påverkar lärarna i sanktionsutövningen. LÄS MER
5. Beröm och bekräftelse : en studie om hur en pedagog använder beröm och bekräftelse i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för pedagogikSammanfattning : Beröm är ett positivt utlåtande om någon annans prestation, medan bekräftelse är detsamma som att erkänna någons existens. I dagens samhälle blir individen bedömd efter vad den presterar och inte hur den är. Detta kan leda till att människor fokuserar på att prestera, istället för att vara nöjda med sig själva som de är. LÄS MER