Sökning: "pedagogik pedagogiska institutionen stockholms universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden pedagogik pedagogiska institutionen stockholms universitet.

  1. 1. Hur uppfattar rektor sitt pedagogiska ledarskap? : En kvalitativ intervjustudie om rektorers uppfattningar om pedagogiskt ledarskap i relation till undervisningen på förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Bushra Khadum; [2023]
    Nyckelord :Distributed leadership; education in the preschool; organization; principals in preschool; pedagogical leadership.; Distribuerat ledarskap; förskolerektor; organisation; pedagogiskt ledarskap; undervisning i förskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera och få förståelse om rektorers uppfattningar om pedagogiska ledarskapet i relation till undervisning i förskolan. Jag har valt att kombinera två teorier, ledarskapsteori och organisationsteori. LÄS MER

  2. 2. Educational superintendents' perspectives of a national networking project on school segregation in Sweden : Lessons to be learned?

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Daniel Nilsson Brodén; [2023]
    Nyckelord :Superintendent; school superintendent; school segregation; educational leadership; educational equity; professional development; governance; networks;

    Sammanfattning : World-wide, countries struggle with providing equitable education to all children, where the socioeconomic (SES) background of the students does not affect their educational attainment and achievement. School segregation has been shown in previous research to exacerbate the influence of family background on educational achievement and attainment. LÄS MER

  3. 3. Att leda för hållbar utveckling i förskolan : En fenomenografisk studie om hur rektorer i förskolan kan uppfatta sin ledarroll för hållbar utveckling

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Aljona Reinike; [2022]
    Nyckelord :Phenomenography; phenomenografical interview; perceptions; principals; preschool; subject conception.; Fenomenografi; fenomenografisk intervju; uppfattningar; rektorer; förskola; ämneskonception.;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling har blivit en oundviklig del av våra liv. Att arbeta med hållbar utveckling poängteras i Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018). Rektorer i förskolan spelar stor roll i framgången av det pedagogiska arbetet för hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 4. Hur producerar förskolans pedagogiska miljöer den andre? : En diskursanalys med normkritiskt perspektiv på etnisk representation i förskolans pedagogiska miljöer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jenny Nordberg; Solange Riffo; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med förevarande studie är att undersöka hur etnisk representation framställs i pedagogiska miljöer i sex äldrebarnsavdelningar och analysera utifrån ett normkritiskt perspektiv vilka diskurser om etnisk mångfald som kan ligga bakom utformandet av den pedagogiska miljön. Utifrån de rådande diskurser som identifieras gör vi också en analys av vilka subjektspositioner som blir möjliga i avdelningarna. LÄS MER

  5. 5. Hur producerar förskolanspedagogiska miljöer den andre? : En diskursanalys med normkritiskt perspektiv på etniskrepresentation i förskolans pedagogiska miljöer.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jenny Nordberg; Solange Riffo; [2022]
    Nyckelord :Diskursanalys; etnisk representation; förskola; normkritisk pedagogik; pedagogiska miljöer; subjektspositioner; representation;

    Sammanfattning : Syftet med förevarande studie är att undersöka hur etnisk representation framställs i pedagogiskamiljöer i sex äldrebarnsavdelningar och analysera utifrån ett normkritiskt perspektiv vilka diskurserom etnisk mångfald som kan ligga bakom utformandet av den pedagogiska miljön. Utifrån de rådandediskurser som identifieras gör vi också en analys av vilka subjektspositioner som blir möjliga iavdelningarna. LÄS MER