Sökning: "pedagogik samtalsmetodik"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden pedagogik samtalsmetodik.
1. Studie- och yrkesvägledares kompetenser : Utifrån utbildning och arbetslivserfarenhet
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka studie- och yrkesvägledares syn på sin kompetens utifrån utbildning och erfarenhet. Studien utgår från frågeställningarna om hur studie- och yrkesvägledarna ser på utbildningen vad gäller erfarenheter och kunskaper, hur deras teoretiska kunskaper tillämpas i det studie- och yrkesvägledande arbetet och hur studie- och yrkesvägledarna upplever sina kompetenser inom yrket. LÄS MER
2. Lösninginriktad pedagogik : Hur uttrycker förskollärare att arbetet med lösninginriktad pedagogik kan göra skillnad?
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Studiens fokusområde har sitt ursprung i förskollärares förhållningssätt gällande arbetet med lösningsinriktad pedagogik. För att förstå lösningsinriktad pedagogik krävs det en fördjupning i tidigare lösningsbyggande arbetssätt, som presenterar samtalsmetodikens betydelse för att kunna se lösningar istället för problem. LÄS MER
3. “Livet är inte bara myndigheter, utan det är personer också” : Arbetsförmedlingens arbete med långtidssjukskrivna i samband med återgång i arbetslivet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur Arbetsförmedlingen har utformat sitt arbete med långtidssjukskrivna individer i samband med återgång i arbete. Undersökningen är utformad enligt en kvalitativ forskningsmetodologi i form av intervjuer med 10 arbetsförmedlare och en arbetspsykolog. LÄS MER
4. Stödjande och motiverande samtal i skolan : En studie om samtal med elever i behov av stöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur vanligt förekommande stödjande och motiverande samtal är, hur skolsköterskan, kuratorn och vuxenpedagogen upplever att stödjande och motiverande samtal fungerar utifrån samtalsmetodik och kompetens. För att få förståelse för varför stödjande och motiverande samtal behövs har också bakgrundsorsaker undersökts. LÄS MER
5. Kompetenser och utvecklingsbehov hos personal som arbetar på boenden för personer med funktionsnedsättningar
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : År 1994 fastställdes en ny lag som kom att heta Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade. I och med denna lag förändrades bland annat yrkesrollen för personal som arbetar på boenden för personer med funktionsnedsättningar. LÄS MER