Sökning: "pedagogik sinnen"

Visar resultat 1 - 5 av 113 uppsatser innehållade orden pedagogik sinnen.

  1. 1. Möjligheter med utomhusmatematik som metod : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jonna Heurlin; Sofie Wigell; [2023]
    Nyckelord :utomhusmatematik; utomhuspedagogik; matematik; praktiskt lärande; upplevelser; kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka forskning som berör området utomhuspedagogik med inriktning matematik. Vidare syftar undersökningen på att utreda hur lärare och elever upplever utomhuspedagogik som metod i matematik. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogik och dess betydelse för elevers lärande : Lärares erfarenheter av utomhuspedagogik i naturvetenskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Lindgren; Sara Celebija; [2023]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; naturvetenskap; lärares erfarenheter; elevers lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka verksamma lågstadielärares upplevelser och erfarenheter av utomhuspedagogik i naturvetenskap och dess betydelse för elevers lärande i årskurs 1-3. Studien syftar även till att undersöka vilka strategier som används av verksamma lågstadielärare vid användning av utomhuspedagogik i naturvetenskap för årskurs 1-3. LÄS MER

  3. 3. Vad fördrar förskolebarn att göra utomhus : en kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Svahn; Ebba Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :Kunskapsöversikt; Utemiljö; Förskolebarn; Affordance; Barns perspektiv;

    Sammanfattning : När det kommer till förskolans utomhusmiljö inom forskningen har den inte fått lika stor uppmärksamhet som inomhusmiljön. Därför är vårt syfte med denna kunskapsöversikt att undersöka vad forskningen visar angående var och med vad barnen föredrar att leka när de får tillgång till utemiljön på förskolan samt hur miljön påverkar barnens lek. LÄS MER

  4. 4. Utomhusundervisning i skogen med fokus på elevers lärande i naturvetenskap : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Lindgren; Sara Celebija; [2023]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; naturvetenskap; skogsmiljö; elevers lärande;

    Sammanfattning : Följande kunskapsöversikt beskriver hur elevers lärande i naturvetenskapliga ämnen kan utvecklas av utomhusundervisning i skogsmiljö. Syftet är att synliggöra forskning som beskriver hur elevers lärande påverkas av utomhusundervisning i de naturvetenskapliga ämnena med skogen som klassrum och med fokus på elever i åldrarna 3-12 år. LÄS MER

  5. 5. Musikalisk interaktion som nyckel i kontakten mellan personer med demens och deras anhöriga

    Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Martina Bergenstråhle; [2023]
    Nyckelord :anhörigvård; demenssjukdom; grundad teori; interaktion; kommunikation; musikaktiviteter; musikterapi;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att ta reda på om och i så fall på vilket sätt musikalisk interaktion kan hjälpa personer med demenssjukdom (PMD) och deras anhöriga i det vardagliga livet.  Studiens första forskningsfråga undersöker vilken inverkan olika musikaktiviteter kan ha på personer med demenssjukdom. LÄS MER