Sökning: "pedagogik under 1900-talet"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden pedagogik under 1900-talet.

  1. 1. Skolans stora rum : Undersökning av skolor från tre arkitektoniska tidsåldrar och deras samlingssalar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Rut Öhrn; [2022]
    Nyckelord :Skolor; arkitektur; Inge Mette Kirkeby; samlingssalar; funktion; aula; skolarkitektur.;

    Sammanfattning : Institutionen för kultur och estetik. Konstvetenskap. 106 91 Stockholms Universitet Handledare: Jeff Werner Titel och undertitel: Skolans stora rum: Undersökning av skolor från tre arkitektoniska tidsåldrar och deras samlingssalar Författare: Rut Öhrn  Kontaktuppgifter till författaren: rut.ohrn@gmail. LÄS MER

  2. 2. Kooperativt lärande i de samhällsorienterande ämnena i årskurs F-6 : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Christina Larsen; Frida Klasson; [2022]
    Nyckelord :grundskola; kooperativt lärande; läranderesultat; samhällsorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Kooperativt lärande har sedan mitten på 1900-talet varit en undervisningsmetod där eleverna samarbetar utifrån bestämda principer, där det gemensamma målet är lärande, men som också utvecklar sociala kompetenser. Syftet med vår kunskapsöversikt var att analysera, sammanställa och presentera vad som kännetecknar forskning om kooperativt lärande i de samhällsorienterande ämnena i årskurs F-6. LÄS MER

  3. 3. Från år 1561 till 1919. En läroplansundersökning om hur kristendomen har satt spår i svensk undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jessica Lundberg; Ida Forslund; [2020]
    Nyckelord :Kristendom; läroplan; läroplansteori; kristna inslag; kristen diskurs; demokratiseringen; industrialiseringen;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur kristendomen och kyrkan har påverkat undervisningen i Sverige genom historien samt hur denna påverkansfaktor har förändrats under tre specifika historiska tidsperioder. Studien undersökte även hur lärares didaktiska val påverkades av de kristna inslagen i undervisningen under de tre valda historiska tidsperioderna. LÄS MER

  4. 4. Fiolpedagogisk väg till improvisation : en studie av fiolpedagogers undervisning på grundskolan, kulturskolan och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tania Veremeeva; [2018]
    Nyckelord :improvisation; violin teachers; Lev Vygotskij; cultural-historical perspective; music education; improvisation; kulturhistoriskt perspektiv; Lev Vygotskij; fiollärare; musikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få reda på hur olika fiollärare arbetar med improvisation inom den klassiska musiken i grundskolan, kulturskolan och gymnasiet. Vilka faktorer som påverkar lärarens syn på improvisation och användningen av det i undervisningen redovisas i studien. LÄS MER

  5. 5. Den äldre generationens tankar kring ridundervisning förr, nu och för framtiden

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

    Författare :Agnes Sjöström; Linnéa Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Ridsport; pedagogik; ridlärare; tränare;

    Sammanfattning : The older generation’s opinions about riding education in the past, present and for the future This is a qualitative study based on seven informants’ thoughts about their own pedagogics, how it has changed over time, and the overall changes in Sweden’s riding education. It is also about what the informants want to bring to the future regarding their own pedagogics that could help develop riding education. LÄS MER