Sökning: "pedagogik undervisning sjuksköterska"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden pedagogik undervisning sjuksköterska.

  1. 1. "Man vill ibland ge svar, och så har man inte de svaren...." : Sjuksköterskors föreställningar om existentiell omvårdnad, och upplevelsen av hur grundutbildningen rustade dem för det uppdraget.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Birgitta Wangby; [2022]
    Nyckelord :Nurse; Education; Spiritual care; Teaching; Existential care;

    Sammanfattning : Abstract "Man vill ibland ge svar, och så har man inte de svaren"  Sjuksköterskors föreställningar om existentiell omvårdnad, och upplevelsen av hur utbilningen rustade dem för det uppdraget.  Syftet med denna uppsats är att undersöka sjuksköterskors föreställningar om existentiell omvårdnad, och hur de upplevt att grundutbildningen rustat dem för den existentiella dimensionen av helhetsperspektivet som betonas inom vården. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors upplevelse av sin roll som handledare för sjuksköterskestudenter ur ett pedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Helena Johansson; [2019]
    Nyckelord :handledning; pedagogik; didaktik; klinisk undervisning; sjuksköterskestudent;

    Sammanfattning : I uppdraget som sjuksköterska ingår det bland annat att vara handledare åt studenter under VFU (verksamhetsförlagd utbildning). För att studenterna ska kunna sammanfläta teori och praktik behöver handledaren vara väl förtrogen med sjuksköterskeyrket och den vårdvetenskapliga disciplinen. LÄS MER

  3. 3. Med andras ögon : Hur pedagogik gestaltar sig i omvårdnad

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sofia Åhlander; Johanna Westerberg; [2015]
    Nyckelord :Caring; education; learning; nurse; patient; pedagogic; teaching; Lärande; omvårdnad; patient; pedagogik; sjuksköterska; undervisning; utbildning;

    Sammanfattning : Människan som är i behov av vårdande inom omvårdnad behöver pedagogiskt lärande i form av stöd från sjuksköterskan inför de frågor och utmaningar de ställs inför. Hur pedagogiskt lärande utformas i olika vårdsituationer är ännu inte tillräckligt vetenskapligt utforskat, vilket gör att det är viktigt att kartlägga problematiken kring bristen på pedagogiskt lärande i omvårdnad. LÄS MER

  4. 4. Att förena teori med praktik i sjuksköterskeutbildning: En teoretisk och erfarenhetsbaserad analys av svensk akademisk litteratur om sjuksköterskeutbildning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Gertrud Persson; [2010]
    Nyckelord :empirisk forskning; svensk sjuksköterskeutbildning; vårdvetenskap; teoretisk undervisning; praktisk undervisning; Social Sciences;

    Sammanfattning : En litteraturstudie angående kombinationen av teoriskundervisning och praktikundervisning i den svenska sjuksköterskeutbildningen. En diskussion angående gapet mellan dessa två undervisningsformer. LÄS MER

  5. 5. Sjuksköterskans pedagogiska och preventiva funktion i diabetesvården för att förhindra fotsår

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för vård och natur

    Författare :Sara Einarsson; Linda Lyppert; [2010]
    Nyckelord :Diabetes Type 2; Education; Ulcer; Prevention; Information; Care; Nurse; Promotion; Pedagogic; Diabetes typ 2; Pedagogik; Sår; Omvårdnad; Information; Utbildning; Sjuksköterska; Förebygga; Stödja;

    Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie analyseras och beskrivs sjuksköterskans förebyggande(prevention), undervisande och rådgivande funktion i att stödja (promotion) patienter medsjukdomen diabetes typ 2 och i att förhindra (protection) att komplikationer uppstår. I Sverigefinns cirka 365 000 personer som har en diagnostiserad diabetes typ 2 och ungefär lika mångaberäknas ha sjukdomen oupptäckt och odiagnostiserad. LÄS MER