Sökning: "pedagogisk Konstruktivism"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden pedagogisk Konstruktivism.

  1. 1. Interdisciplinary Learning with Technology at Makerzone

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mandar Joshi; [2023]
    Nyckelord :Interdisciplinary learning; Makerzone; Makerspaces; STEM; Technology in Education; Ämnesövergripande lärande; Makerzone; Makerspaces; STEM; Teknik i utbildning;

    Sammanfattning : This thesis explores the interdisciplinary approach to learning at Makerzone, a makerspace in Sollentuna, Sweden, and its implications for both students and teachers. Through a combination of methods: observations, interviews, document analysis, and surveys, this project looks into the recognition, benefits, challenges, and support for interdisciplinary work in both makerspaces such as Makerzone and traditional school environments. LÄS MER

  2. 2. Chefer som pedagogisk och hälsofrämjande resurs i förändringsarbeten : En kvalitativ studie kring chefers upplevda förutsättningar för att skapa Healthy workplace

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Jesper Svarfvar Kristiansson; John Fridh; Marina Jakobsson; [2020]
    Nyckelord :Healthy Workplace; Leadership; Organizational and social work environment; Process of change; Workplace learning; Arbetsplatslärande; Förändringsarbete; Healthy Workplace; Ledarskap; Organisatorisk och social arbetsmiljö;

    Sammanfattning : I takt med att psykisk ohälsa har eskalerat i det svenska arbetslivet de senaste åren har vikten av implementering av hälsofrämjande förändringsarbeten ökat inom organisationsvärlden. Många chefer står inför stora utmaningar i att bedriva dessa arbeten, motivera medarbetare samt framgångsrikt främja såväl organisatorisk som social arbetsmiljö. LÄS MER

  3. 3. Plattan och barnet - från politiken till eleven

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johanna Jäderberg; Tobias Raudsepp; [2014]
    Nyckelord :IKT; plattor; förskola; förskoleklass; pedagogisk;

    Sammanfattning : SyfteStudiens syfte är att ta reda på hur barns och elevers samspel samt det sociala lärandet i förskola respektiveförskoleklass tar sig uttryck genom användningen av plattan i den pedagogiska verksamheten.Metod och materialVi har gjort observationer och samtalsintervjuer för att få svar på våra frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. För-lusten att lära

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jennie Martinsson; Sandra Johansson; [2013]
    Nyckelord :Behaviorism; dold läroplan; genus; konstruktivism; literacy; lustfyllt lärande; meningsskapande lärandemiljö; läs- och skrivinlärning; Montessori; populärkultur; sociokulturell teori; Språkbiten; Trageton;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att beskriva hur elever i årskurs 1 uppfattar sin läs- och skrivinlärning, samt undersöka om det finns någon skillnad i elevernas beskrivningar ur ett genusperspektiv. Eleverna i vårt urval arbetar enligt tre olika arbetssätt, Montessori-pedagogiken, Tragetonmetoden samt Språkbiten. LÄS MER

  5. 5. Pedagogisk dokumentation i förskolan. : Hur och vad enligt pedagoger i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annelie Rauma; Alice Carlsson; [2013]
    Nyckelord :Förskola; pedagogisk dokumentation; konstruktivism; socialkonstruktionism och ramfaktorteori.;

    Sammanfattning : Studien avser att undersöka vilken funktion pedagogisk dokumentation har i förskolan och belysa hur pedagoger uppfattar begreppet pedagogisk dokumentation. Undersökningen bygger på observationer av dokumentation i förskolans miljö och dess användning samt intervjuer av pedagoger i förskolan. LÄS MER