Sökning: "pedagogisk förhållningssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 357 uppsatser innehållade orden pedagogisk förhållningssätt.

  1. 1. ”Man behöver belysa ämnen för att kunna höja dem” En aktionsforskningsstudie om vilka kunskaper och färdigheter inom estetiska uttrycksformer som kan utvecklas genom kollegialt lärande.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sandra Lundgren; Matilda Andersson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; utvecklingsarbete; förskola; kollegiala samtal; estetiska uttrycksformer; estetik; didaktik; professionsutveckling; reflektion;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med utvecklingsarbetet är att undersöka vilka didaktiska kunskaper och färdigheter inom estetiska uttrycksformer som uppmärksammas, utvecklas och konstrueras i kollegiala samtal tillsammans med pedagoger i förskolan. Teori: Utvecklingsarbetet har sin bärande teorigrund utifrån socialkonstruktionistiskt perspektiv men också med inslag från didaktikens ramverk. LÄS MER

  2. 2. Hur kan vi ta vara på den pedagogiska måltidens möjligheter? Ett utvecklingsarbete om barns samtal i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Annefrid Möller; [2024-02-29]
    Nyckelord :Pedagogisk måltid; sociokulturellt perspektiv; interaktion; kvalitativ studie; appropriering; scaffolding; proximal utvecklingszon;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsarbete belyser förskollärarens sätt att ta vara på måltiden som ett redskap till en pedagogisk samtalsstund. Syftet med utvecklingsarbetet är att undersöka om språkliga förhållningssätt kan skapa möjligheter till samtalsstöttning och språkliga utmaningar hos barnen även under måltiden samt pedagogernas sätt att svara upp till samtalsinviter, om fördjupande frågor ställs och om alla barn har samma möjlighet till talutrymme. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt till sitt användande av digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Isabelle Björk; Linnea Hansson; [2024]
    Nyckelord :Adekvat digital kompetens; digitala verktyg; förskola; förskollärare; didaktik; TPACK;

    Sammanfattning : Vi lever idag i ett digitalt samhälle som ständigt utvecklas inom digitaliseringen, ett mål i läroplanen för förskolan är att ge barnen möjlighet att utveckla förståelse för den digitalisering som barnen möter i vardagen. Syftet med denna studie är att undersöka vilket förhållningssätt förskollärare har till sitt användande av digitala verktyg. LÄS MER

  4. 4. Pojkar som vill leka med dockor, vad händer med dem? : En kvalitativ studie om hur pedagoger och rektorer, utifrån ett jämställdhetsperspektiv, resonerar kring den pedagogiska miljön och planerar inköp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Stina Böttcher; Hedda Brixmark; [2024]
    Nyckelord :Genus; Jämställdhet; Könsmönster; Leksaker; Pedagogisk miljö; Könade och könsneutrala leksaker; Könsneutralt; Könat; Förskola;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur några förskollärare och rektorer resonerar kring vilka material och leksaker som ska erbjudas barn i den pedagogiska miljön och hur inköp planeras utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Dessutom undersöks vilka utmaningar som kan finnas i att skapa en jämställd miljö. Tre förskolor deltar i studien. LÄS MER

  5. 5. Carpe momentum!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Charlotte Lundin; [2023-10-19]
    Nyckelord :Fritidshem; situationsstyrd undervisning; relationell pedagogik; pedagogiska förhållningssätt; pedagogiska relationer; omsorg; pedagogisk omtanke; embodiment; undervisning i stunden;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur lärare i fritidshem arbetar pedagogiskt utifrån elevernas intressen, initiativ och behov i den situationsstyrda undervisningen och vad som begränsar möjligheten till undervisning i stunden. Vidare bidrar studien med en ansats att fördjupa kunskapen om och förståelsen av den situationsstyrda undervisningens betydelse i fritidshemmet. LÄS MER