Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Erfarenhetsåterföring från moderna utbildningsmiljöer i högstadiet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

    Författare :Jonatan Edsinger; Måns Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Junior High School; Learning Environment; Pedagogical walkthrough; Post occupancy evaluation; School building; School design; Erfarenhetsåterföring; Högstadiet; Lärmiljö; Pedagogisk gåtur; Skolarkitektur; Skolbyggande; Utbildningsmiljö;

    Sammanfattning : Inom de kommande åren kommer många nya skolor att byggas och renoveras. För att dessa ska fungera så bra som möjligt är det viktigt att erfarenheter från tidigare skolor samlas in och överförs, en så kallad erfarenhetsåterföring. Denna studie är en sådan erfarenhetsåterföring från tre moderna skolor i Sollentuna. LÄS MER

  2. 2. Förskolans lärmiljöer : En fallstudie om förskolans lärmiljöer i tidigare och nybyggda förskolelokaler

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Engström; [2021]
    Nyckelord :fallstudie; fysisk lärmiljö; förskolans lärmiljöer; förskolans lokaler; pedagogisk gåtur; rumsligt perspektiv.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om förskolans lärmiljöer och om faktorer som tillskrivs möjligheter och begränsningar för förskolans uppdrag i befintliga och nybyggda förskolelokaler. Själva processen och framtagandet av den nybyggda förskolan ingår i undersökningen utifrån förskolepersonalens och skolledningens perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Flexibla lärmiljöers flexibilitet : hinder eller möjligheter?

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Therese Östlin; [2021]
    Nyckelord :flexibility; flexible learning environment; percieved space; physical space; school building; social space; space; space typologies; 21st century skills; flexibilitet; flexibla lärmiljöer; fysiska rum; föreställda rum; rum; rumsliga planlösningar; skolbyggnad; sociala rum;

    Sammanfattning : Examensarbetet syftar till att bidra med kunskap om hur flexibla lärmiljöer beskrivs och förstås i forskningspublikationer inom det internationella forskningsfältet Lärmiljöer. Med avstamp i rumslig teori undersöks vilka resultat som tidigare forskning presenterar i relation till flexibla lärmiljöer. LÄS MER

  4. 4. Threat Awareness in Agile Environments : Creating a Developer-Driven Threat Modeling Process for Agile Software Development Teams

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :NICK NYMAN; [2020]
    Nyckelord :Security; Software security; Security processes; Threat awareness; Agile development; Agile methodologies; Agile teams; Developer-driven processes; Threat modeling; Threat modeling methods; Attack trees; Abuser stories; IT-säkerhet; Mjukvarusäkerhet; Hotmedvetenhet; Agil mjukvaruutveckling; Agila metoder; Agila team; Utvecklardrivna processer; Hotmodellering; Hotmodelleringsmetoder; Attackträd;

    Sammanfattning : Agile principles for software development are now the industry standard for innovative projects. Agile is often hailed for being flexible, but there is also a commonly held 'truth' that agile principles and software security do not work well together. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta kompenserande inom ämnet idrott och hälsa gentemot elever inom Autismspektrumtillstånd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Truls Brorsson; Fredrik Hansson; [2020]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; AST; Flexibilitet; Fysisk aktivitet; Förutsägbarhet; Idrott och hälsa; Likvärdighet;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten redogör för hur autismspektrumtillståndets (AST) egenskaper kan uttrycka sig i skolan samt hur i sin profession idrottslärare kan arbeta kompenserande för dessa. Skolans syfte är att ge en så likvärdig utbildning som möjligt, vilket kräver en förståelse och ibland en pedagogisk planering utifrån individens egenskaper. LÄS MER