Sökning: "pedagogisk grundsyn"

Visar resultat 6 - 10 av 35 uppsatser innehållade orden pedagogisk grundsyn.

  1. 6. "...och bena blir fulla med spring" : Pedagogisk grundsyn, barns rörelser och kognitiva lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Aino Häggström; Emma Andersson; [2017]
    Nyckelord :motor development; childrens cognitive learning; pedagogical perspecitve; outdoor; movement activity; preschool; rörelseförmåga; barns kognitiva lärande; pedagogisk grundsyn; utomhus; rörelseaktivitet; förskola;

    Sammanfattning : Titel: ”... and legs that will joyfully run…” Pedagogical perspectives, children's movements and cognitive learning. LÄS MER

  2. 7. Värdepedagogik i förskolan : En fallstudie av förskollärares uppfattningar om den egna förskolans arbete med värden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Annika Linder; [2017]
    Nyckelord :Demokrati; etik; förskola; inkludering; moral; normer och värden; relationell pedagogik och värdepedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad värdepedagogik i förskolan kan innebära och hur ett arbete med värden kan bidra till meningsskapande sammanhang där alla barn kan uppleva sig som socialt och pedagogiskt delaktiga. Studien utgår från ett relationellt perspektiv på specialpedagogik och resultatet kan förstås som ett konkret exempel på relationell utbildning och pedagogik. LÄS MER

  3. 8. OneDrive i och utanför skolan : En jämförande kvalitativ studie om pedagogers och elevers syn på OneDrive i inlärningen av svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Sanna Blennow; [2015]
    Nyckelord :OneDrive; IKT; svenska som andraspråk; digitala verktyg; digitala hjälpmedel.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka om användning av OneDrive är ett fungerande hjälpmedel i andraspråksundervisningen, och mina forskningsfrågor är formulerade utifrån Steinbergs (2013:7–10) premisser för effektiv användning av digitala verktyg i undervisningen: Vilken pedagogisk grundsyn intar pedagoger och elever till användning av OneDrive? Hur fungerar användning av OneDrive i praktiken inom den undersökta skolverksamheten? Hur fungerar OneDrive som ett verktyg för lärande i undervisningen i svenska som andraspråk? Studien bygger på en kvalitativ metod och genomfördes med tre pedagoger samt tre elever. Två av pedagogerna undervisar i svenska som andraspråk medan en tredje pedagog arbetar som IKT-pedagog. LÄS MER

  4. 9. Professionellt förhållningssätt och dess betydelse för elever i läs- och skrivsvårigheter - med fokus på skolfrånvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Jenny Persson; Jeanette Magnusson; [2014]
    Nyckelord :Framgångsfaktorer; KASAM; läs- och skrivsvårigheter; pedagogisk grundsyn; professionellt förhållningssätt; skolfrånvaro; skolnärvaro; specialpedagogik;

    Sammanfattning : I egenskap av speciallärare med inriktning mot språk-, läs- och skrivutveckling har vi ett särskilt ansvar när det gäller elevers läs- och skrivförmåga eftersom merparten av uppgifterna i skolan kräver en åldersadekvat läs- och skrivförmåga. När vi som speciallärare möter elever med långvariga svårigheter inom läs- och skrivområdet med en icke kontinuerlig skolnärvaro kan det vara svårt att definiera grundproblematiken. LÄS MER

  5. 10. För-lusten att lära

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jennie Martinsson; Sandra Johansson; [2013]
    Nyckelord :Behaviorism; dold läroplan; genus; konstruktivism; literacy; lustfyllt lärande; meningsskapande lärandemiljö; läs- och skrivinlärning; Montessori; populärkultur; sociokulturell teori; Språkbiten; Trageton;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att beskriva hur elever i årskurs 1 uppfattar sin läs- och skrivinlärning, samt undersöka om det finns någon skillnad i elevernas beskrivningar ur ett genusperspektiv. Eleverna i vårt urval arbetar enligt tre olika arbetssätt, Montessori-pedagogiken, Tragetonmetoden samt Språkbiten. LÄS MER