Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 89 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Rektorers perspektiv och inverkanpå specialpedagogers arbetsuppgifter i förskolan : En kvalitativ och kvantitativ undersökning av rektorers samverkan med specialpedagoger i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : På 1990-talet skrevs specialpedagogik in i styrdokument för förskolan för första gången. I och med de växande barngrupperna och att barn i behov av stöd fick en mer självklar plats iförskolan ställdes det också krav på en bättre pedagogisk kvalité. LÄS MER
2. Nio specialpedagogers upplevelser av arbetet med grundsärskolans elever i grundskolan.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Det finns få studier om grundsärskolans elever som är integrerade i grundskolan. Aktuell forskning samt statliga granskningar och utredningar visar att grundskolans lärare saknar grundläggande kunskaper om intellektuell funktionsnedsättning (IF) och om grundsärskolans styrdokument och bedömningsstöd. LÄS MER
3. Tvålärarsystemets utmaningar : Är lärare rustade för de arbetsmodeller skolan kräver?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Två lärare arbetar ofta tillsammans i klassrummet i skolor där kunskapsresultaten generellt behöver lyftas. Modellen används också för att öka inkluderingen av elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER
4. Audionomens perspektiv på par-handledning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Bakgrund: Att handleda studenter har de senaste åren fått ett ökat fokus med anledning av par-handledningsmodellens införande. Som pedagogisk modell utgör par-handledning en värdefull möjlighet att utveckla studentens lärande och självständighet som förberedelse inför ett livslångt lärande. LÄS MER
5. Skolverkets obligatoriska kartläggningsmaterial i matematik ur ett specialpedagogiskt perspektiv: : Vilken betydelse har ”Hitta matematiken” för elevens matematikutveckling i förskoleklass?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Matematikkunskaperna i svensk skola har under senare år visat på negativa resultat i internationella mätningar, och därför tillsattes en ”läsa-skriva-räkna-garanti” som åtgärd (Skolverket, 2020b). Syftet med garantin är att eleven redan i förskoleklass ska erbjudas tidiga stödinsatser om hinder i matematikutvecklingen uppmärksammas, vilket även framhävs i forskningen. LÄS MER