Sökning: "pedagogisk kartläggning i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden pedagogisk kartläggning i förskolan.

  1. 1. Kartläggning i förskolan : Att hjälpa eller att stjälpa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hampus Ljungström; Anna Lövgren; [2018]
    Nyckelord :Avvikare; Avvikande; Pedagogisk kartläggning; Stämpling; Det kompetenta barnet; Norm;

    Sammanfattning : Educational mapping in preschool To benefit children or to cause difficulties for them   Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om varför en kartläggning i förskolan blir aktuell, utifrån förskollärares perspektiv. Följande frågeställningar låg till grund för undersökningen: Vad ska kartläggningen leda till? Och hur går en kartläggning till? Metoden som använts för att svara på forskningsfrågorna är semistrukturerade intervjuer som genomförts med fyra förskollärare som arbetar på olika förskolor i samma kommun. LÄS MER

  2. 2. Att ansöka om tilläggsbelopp : -en fråga om pedagogisk grundsyn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Dimitrios Nikolaou; [2018]
    Nyckelord :Assessment; children with special needs; preschool; scientific basis; proven experience; bedömning barn i behov i förskolan; barn av särskilt stöd i förskolan; ansöka om tilläggsbelopp; vetenskaplig grund om barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om pedagoger i förskolan söker tilläggsbelopp för barn i behov av särskilt stöd på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet enligt svensk skollag 2010:800 som berör all utbildningsverksamhet och alla som deltar inom utbildning och undervisningssammanhang. För att få svar på studiens frågeställningar har studien haft tillgång till ett underlag från två kommuner. LÄS MER

  3. 3. Vad ligger i betraktarens öga?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva-Karin Oldén; [2016]
    Nyckelord :förskola; diskurs; identitet; pedagogisk kartläggning; specialpedagogiska perspektiv; systemteori;

    Sammanfattning : Oldén, Eva-Karin (2016). Vad ligger i betraktarens öga?- en kvalitativ studie om förskolepedagogers syn på barn. (What lies in the beholders eye?). Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola. LÄS MER

  4. 4. Pedagogisk kartläggning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om hur sju specialpedagoger beskriver sitt arbete med barn i behov av särskilt stöd.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Magdalena Lindén; [2014]
    Nyckelord :Pedagogisk kartläggning; dokumentation; handledning; utvädering.;

    Sammanfattning : Studien är en kvalitativ intervjuundersökning om hur sju specialpedagoger beskriver sitt arbete med pedagogisk kartläggning i arbetet med barn i behov av särskilt stöd. Specialpedagogerna i studien arbetar alla mot förskolan i olika kommuner. Fem av dem har en bakgrund som förskollärare och två av dem har en bakgrund som fritidspedagog. LÄS MER

  5. 5. Samlingens pedagogiska syfte : En fråga om kompetenta pedagoger, pedagogisk dokumentation, läroplan för förskolan 2010 och ledarskapets betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Åsa Karlsson; Monica Vikström; [2011]
    Nyckelord :Barnsyn; lärande; Läroplan för förskolan Lpfö98 ; Läroplan för förskolan reviderad 2010 ; pedagogiskt ledarskap; pedagogiskt syfte; samling;

    Sammanfattning : Avsikten med undersökningen är att klarlägga om det finns ett pedagogiskt syfte med samling, en traditionell aktivitet som förekommer dagligen i förskolan. Vi vill även efterforska vad som styr innehåll, lärande och hur pedagogiskt ledarskap utövas. LÄS MER