Sökning: "pedagogisk lärmiljö"

Visar resultat 11 - 15 av 89 uppsatser innehållade orden pedagogisk lärmiljö.

  1. 11. Varför sitter inte Sam still? : - En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av att undervisa elever med koncentrationssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Bernhardsson; [2023]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; pedagogisk lärmiljö; exekutiva funktioner; koncentrationssvårigheter;

    Sammanfattning : Skolan har ett särskilt ansvar över de elever som av olika anledningar uppvisar svårigheter i sin skolsituation. Elever med koncentrationssvårigheter uppfattas ofta som hyperaktiva vilket står i strid med ett förväntat klassrumsbeteende och problematiken inverkar direkt på elevens inlärningsförmåga. LÄS MER

  2. 12. "Fast man kanske har behovet att verkligen få sitta lite lugnare så får man inte det, utan det ska vara rättvist för alla" : En kvalitativ studie om upplevelsen av den omgivande lärmiljöns påverkan på flickor med diagnosen adhd:s förutsättningar för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Erika Snäckvik Cruz; Anna Edeblom; Rebecca Stenberg; [2023]
    Nyckelord :adhd; lärmiljö; tillgänglighetsmodellen;

    Sammanfattning : Under lång tid har flickor nästintill varit utelämnade när det kommer till forskning om adhd men på slutet av 90-talet tog det fart. Trots detta är kunskapen om flickor med diagnosen adhd låg. LÄS MER

  3. 13. Äga rum- Fysisk miljö som didaktiskt verktyg En fallstudie av en flexibel klassrumsmiljö (4-9), dess möjligheter och begränsningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Maria Nelson; [2022-11-29]
    Nyckelord :lärmiljö; didaktisk design; innovativ lärmiljö; ljudmiljö; buller; efterklang; fysisk lärmiljö; affordance; didaktiska verktyg; miljöpsykologi;

    Sammanfattning : Denna fallstudie är utförd på Testskolan (4–9) i två storbasrum avsedda för 50 personer. Syftet är att mäta ljudmiljö, samt undersöka hur lärare använder den inredning som finns i rummet som didaktiskt stöd, kopplat mot specialpedagogiska specialmyndighetens modell för tillgänglighet där, fysisk, psykosocial och pedagogisk miljö tas i beaktning. LÄS MER

  4. 14. Nio specialpedagogers upplevelser av arbetet med grundsärskolans elever i grundskolan.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Sandin; [2022-11-28]
    Nyckelord :Specialpedagog; integrerade elever; intellektuell funktionsnedsättning; samverkan; förutsättningar;

    Sammanfattning : Det finns få studier om grundsärskolans elever som är integrerade i grundskolan. Aktuell forskning samt statliga granskningar och utredningar visar att grundskolans lärare saknar grundläggande kunskaper om intellektuell funktionsnedsättning (IF) och om grundsärskolans styrdokument och bedömningsstöd. LÄS MER

  5. 15. ”Kan alla verkligen vara med?” En enkätstudie om hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger arbetar för tillgängliga lärmiljöer i fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Elvira Hörndahl; Malin Johansson; [2022-03-17]
    Nyckelord :En skola för alla; likvärdighet; tillgänglighet; tillgängliga lärmiljöer; delaktighet; inkludering; inkluderande lärmiljö; ; stöd i form av extra anpassning eller särskilt stöd; fysisk miljö; pedagogisk miljö och social miljö.;

    Sammanfattning : Syftet är att generera kunskap om hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger arbetar för att undervisningen ska vara tillgänglig för alla elever. Det skrivs att lärare och fritidspedagoger har en väsentlig roll för att “undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda eleverna en meningsfull fritid” (Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2019, s. LÄS MER