Sökning: "pedagogisk mångfald i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden pedagogisk mångfald i förskolan.

  1. 1. Språkutveckling i förskolan : En studie om förskollärares erfarenheter av att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Masoume Nazari; Ashrafsadat Riazy; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; flerspråkiga barn; förhållningssätt; förskola; förskollärare; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur förskollärare aktivt arbetar för att främja språkutvecklingen i svenska hos flerspråkiga barn. Studiens frågeställningar grundas i ett sociokulturellt perspektiv, fokuserade på förskolan som en social miljö där interaktion och kulturella verktyg är nyckelkomponenter för att stödja barnens lärande och språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers synsätt på och förhållningssätt till kulturell mångfald i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ursula Cristina Rastoder; Soz Abdul Said; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt   Denna studie syftar på att undersöka hur pedagoger förhåller sig till och resonerar kring kulturell mångfald i förskolan. Studien utförs i två olika stadsdelar inom Malmö som har olika socioekonomiska och kulturella särdrag för att fånga olika förutsättningar och förhållningssätt till kulturell mångfald. LÄS MER

  3. 3. Biologi med plasthästar och fysik med Lego? : En studie om hur förskolans material kan möjliggöra för barns utforskande av naturvetenskap i inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elin Kallin; [2015]
    Nyckelord :Material; naturvetenskap; förskola; pedagogisk miljö; gåturer; utforskande; intra-aktivitet; performativitet; tillblivelse;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar den pedagogiska inomhusmiljön på förskolan och undersöker hur utbud och tillgänglighet av material samt miljöns utformning, kan möjliggöra för barns naturvetenskapliga utforskande. Metoden som har använts i studien är gåturer med barn som genomförts på två olika förskolor och dokumenterats med filmkamera. LÄS MER

  4. 4. Vilka metoder använder   förskolans pedagoger sig av för att främja kvalitetsutveckling? : En undersökning av vilka verktyg som förskolans pedagoger bedömer varamer främjande än andra för förskolans utvecklingsarbete

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Therese Jangbo; [2014]
    Nyckelord :kvalitetsutveckling; systematiskt kvalitetsarbete; pedagogisk dokumentation; kvalitetsutvecklande metoder;

    Sammanfattning : När kommunerna övertog utbildningsansvaret för förskola och skola på 90-talet uppmuntrades också förekomsten av lokal utveckling och mångfald och det var vid denna tidpunkt som ansvaret för kvalitetsutveckling av verksamheterna sköts ännu längre ut till att slutligen landa helt och hållet på rektorer och lärare. I samband med detta ökade krav på förskolans pedagoger och i samband med att förskolan fick en egen läroplan kom pedagogisk dokumentation att bli ett viktigt arbetsredskap för att följa barnens lärande och utveckling. LÄS MER

  5. 5. "Nu kan vi flyga med våra mantlar och vårt nya hår" : En kvalitativ studie om utklädningskläder som pedagogiskt material i förskolan

    Kandidat-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Charlotte Linder; Karin Norinder; [2013]
    Nyckelord :Utklädningskläder; pedagogiskt material; agens; intra-aktivitet; posthumanism; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att lyfta fram utklädningskläder som pedagogiskt material i förskolan. Studien är av kvalitativ karaktär och består av fallstudier från tre förskolor med olika pedagogisk inriktning. LÄS MER