Sökning: "pedagogisk miljö"

Visar resultat 21 - 25 av 361 uppsatser innehållade orden pedagogisk miljö.

  1. 21. Förskolans fysiska miljö som främjar samspelet : Förskollärarnas förhållningssätt i relation till utformning av den fysiska miljön som främjar barns samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Aida Nazaryan; Lena Gidlund; [2022]
    Nyckelord :förskola; fysiska miljö; samspel; sociokulturell teori; närmaste utveckling zonen; förskollärare; förskollärarens roll;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur förskollärare på förskolor arbetar med den fysiska miljön för att främja barns samspel. Syftet med undersökningen är att få en inblick i förskollärarens uppfattning kring hur en pedagogisk miljö utformas så att det främjar det sociala samspelet. LÄS MER

  2. 22. Trä- och metallslöjdlärarens domän : En studie av trä- och metallslöjdlärares tankar kring inredning och utformning av sina salar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Dennis Isaksson; [2022]
    Nyckelord :Inspiration; funktion; ramfaktorer; slöjd;

    Sammanfattning : Lärare i trä- och metallslöjd är oftast ensamma om att nyttja sina salar. Detta gör att de har större möjligheter att påverka inredningen och utformningen av salarna. Inredningen spelar en stor roll i salens funktion och hur den fungerar som pedagogisk miljö. LÄS MER

  3. 23. Lärmiljön i grundsärskolan : en observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Martin Frykler; [2022]
    Nyckelord :Social learning environment; pedagogical learning environment; physical learning environment; compulsory school for pupils with learning disabilities; Social lärmiljö; pedagogisk lärmiljö; fysisk lärmiljö; grundsärskola;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om hur social, pedagogisk och fysisk lärmiljö är utformad i grundsärskolans klassrum. Utifrån syftet besvaras tre frågeställningar: Hur är den sociala lärmiljön utformad, hur är den pedagogiska lärmiljön utformad och hur är den fysiska lärmiljön utformad? Studien bygger på tolv observationer i fyra klassrum på tre grundsärskolor. LÄS MER

  4. 24. Lekens betydelse i förskola : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på lekens betydelse i förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Evlen Yalda; Nahrin Yalda; [2022]
    Nyckelord :Preschool play learning; Förskollärare lek lärande förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utöka våra kunskaper om förskollärares perspektiv i barns lek, studiens resultat har bearbetats utifrån kvalitativa forskningsansats där vi använde oss av semistrukturerade intervjuer där sju förskollärare tackade ja till att delta i vår studie. I resultat framkommer det att närvarande förskollärare, observationer och miljöns betydelse är väsentliga i leken eftersom det främjar barns lärande och utveckling. LÄS MER

  5. 25. Effekter av arbetsterapeutiska interventioner för ADL förmåga hos äldre vuxna med stroke i rehabiliteringsfas : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :alexander Söderback; Lucas West; [2022]
    Nyckelord :Arbetsterapi; åtgärder; aktiviteter i det dagliga livet; effekter; allmän litteraturstudie; strokesjukdom; rehabiliteringsfas;

    Sammanfattning : Stroke är ett gemensamt samlingsnamn för hjärnblödning och hjärninfarkt. Stroke kan förorsaka flera olika funktionsnedsättningar. Det behövs ofta en tidig fas av rehabilitering som vanligtvis pågår efter hemgång från sjukhus. LÄS MER