Sökning: "pedagogisk planering i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden pedagogisk planering i förskolan.

  1. 1. Vad ska vi läsa? - men också hur, när, var, med vem och varför? : Förskollärares didaktiska tankar bakom planering av högläsning i förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Nayoung Lee Duvefjord; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; förskollärares didaktiska val; planering; didaktik; didaktiska frågor; undervisning i förskolan;

    Sammanfattning : Högläsning är en viktig pedagogisk metod som möjliggör barns möten med litteratur i förskolan. Tidigare studier visar högläsningens stora betydelse i barns utveckling och lärande i tidig ålder, speciellt på deras språk- och literacy utveckling, men också som ofta förekommande användning av högläsning i förskolan som en icke-lärorik disciplinerande aktivitet. LÄS MER

  2. 2. Inflytande i förskolan, en rättighet för alla barn : Förskollärares uppfattningar och erfarenheter av att arbeta med de yngsta barnens möjligheter till inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sofia Tasbas; Sofie Edkvist; [2022]
    Nyckelord :Preschool; preschool teachers; children s influence; Shiers pathways to participation; Förskola; förskollärare; barns inflytande; Shiers delaktighetsmodell;

    Sammanfattning : Förskollärare har ett särskilt ansvar för att barn ska få inflytande i förskolan. Syftet med studien är att belysa förskollärares uppfattningar och erfarenheter avseende ansvaret för de yngsta barnens möjligheter till inflytande i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Litteratur och högläsning i förskolan : En studie om pedagogers förhållningssätt till litteratur som språkutvecklande verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Isabella Sundell; Carolina Utter; [2021]
    Nyckelord :Children; interactions; language development; literature; reading aloud; barn; interaktioner; högläsning; litteratur; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur pedagoger i förskolan arbetar med litteratur och högläsning på ett sätt som gynnar barns språkutveckling.   Studien har genomförts på två separata förskolor där tio pedagoger har medverkat i enskilda kvalitativa intervjuer, vilket valts för att få ett fylligt underlag att analysera. LÄS MER

  4. 4. Pedagogiska möjligheter under måltidssituationer i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om planering och integrering av undervisning under måltiderna på förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Annika Björklund; Ida Blom; [2021]
    Nyckelord :Undervisning; måltidssituation; förskola; förskollärare; didaktik; pedagogiska funktioner; pedagogiska möjligheter; lärande;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att synliggöra och skapa reflektion om förskollärarnas uppfattningar ommåltiden som en pedagogisk funktion i förskolan vilket görs genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer med sex verksamma förskollärare. Måltiderna i förskolan kan ses som en outnyttjad resurs för undervisning. LÄS MER

  5. 5. Barns icke-verbala kommunikation i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av arbete med barn i förskolan som inte har ett verbalt språk

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linda Benazic; Shumaila Kiran; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; Kommunikation; lek; lärande; lärmiljö; samspel; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares erfarenheter av att arbeta med barn i förskolan som inte har ett verbalt språk. Våra forskningsfrågor är: Hur arbetar förskollärarna med barn som inte har ett verbalt språk i förskolan, hur organiserar förskollärarna den språkliga lärmiljön för att främja dessa barns språkutveckling och vilka erfarenheter har förskollärarna när det gäller betydelsen av barnens samspel med andra för deras språkutveckling. LÄS MER