Sökning: "pedagogisk praxis"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden pedagogisk praxis.

  1. 1. Pojkars resultat i skolan : En diskursanalys av inkludering och pedagogisk praxis

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Dan Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; diskursanalys; könsroller; elevhälsa; specialpedagogens roll; jämställdhet.;

    Sammanfattning : Läroplanen (Skolverket, 2022) poängterar att det ska finnas en likvärdighet i vad undervisningen omfattar, men att vägen dit kan se olika ut utifrån den enskilda skolans organisation eller den enskilda individens behov. Det innebär att undervisningen måste anpassas på olika sätt och aldrig kan bli helt homogen. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling i förskolan : En studie om förskollärares erfarenheter av att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Masoume Nazari; Ashrafsadat Riazy; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; flerspråkiga barn; förhållningssätt; förskola; förskollärare; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur förskollärare aktivt arbetar för att främja språkutvecklingen i svenska hos flerspråkiga barn. Studiens frågeställningar grundas i ett sociokulturellt perspektiv, fokuserade på förskolan som en social miljö där interaktion och kulturella verktyg är nyckelkomponenter för att stödja barnens lärande och språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Att hitta sitt sätt att göra rätt : Notariers lärande i det dagliga arbetet på tingsrätt

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Swahn; [2023]
    Nyckelord :situated learning; workplace learning; training; legal expertise; legal education; law clerks; situerat lärande; arbetsplatslärande; professionsidentitet; juridisk expertis; notarietjänstgöring; utbildningsanställning; pedagogiskt ledarskap;

    Sammanfattning : Pedagogical leadership studies how to facilitate learning, mostly in Education and from the perspective of the principal being the pedagogical leader. One context somewhere in between Education and workplace learning is the two-year training as a law clerk in the Swedish court system. LÄS MER

  4. 4. Flexibla lärmiljöers flexibilitet : hinder eller möjligheter?

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Therese Östlin; [2021]
    Nyckelord :flexibility; flexible learning environment; percieved space; physical space; school building; social space; space; space typologies; 21st century skills; flexibilitet; flexibla lärmiljöer; fysiska rum; föreställda rum; rum; rumsliga planlösningar; skolbyggnad; sociala rum;

    Sammanfattning : Examensarbetet syftar till att bidra med kunskap om hur flexibla lärmiljöer beskrivs och förstås i forskningspublikationer inom det internationella forskningsfältet Lärmiljöer. Med avstamp i rumslig teori undersöks vilka resultat som tidigare forskning presenterar i relation till flexibla lärmiljöer. LÄS MER

  5. 5. Kompetens 2.0 : Förskoleanställdas vägar till informellt lärande på Facebook

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jan Kjellin; [2020]
    Nyckelord :livslångt lärande; informellt lärande; sociala medier; kompetensutveckling; situerat lärande; PCK; interpersonell textanalys; Facebook; förskola; John Dewey; Jean Lave; Etienne Wenger;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att med avstamp i tanken om det livslånga lärandet, via teorier om situerat lärande, vilka utvecklats av Jean Lave och Etienne Wenger och i kombination med teorier om informellt lärande och lärande gemenskaper, undersöka hur aktivt deltagande i en facebookgrupp för förskoleanställda kan förstås som bidragande till dessas kompetensutveckling. Mina två frågeställningar fokuserar på vilka kategorier av pedagogisk kompetens som väcker störst engagemang samt vilka språkhandlingar deltagarna nyttjar för att skapa förutsättningar för lärande i diskussionerna. LÄS MER