Sökning: "pedagogisk presentation"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden pedagogisk presentation.
1. Ett undersökande arbete av yrkesrollen som bildlärare. Identitetsutveckling genom samtidskonst och porträttskapande med konstbaserade metoder
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : The present study examines the professional role as an art teacher and how to work with identity development through art-based methods and contemporary art in visual art education. This work is also based on the authors identity development as a teacher educator, reflecting on the values and the mission of compulsory school, but also how values and the mission are experienced by two teacher students the author meets as a teacher educator. LÄS MER
2. Laborativa material i undervisningen ur lågstadielärares perspektiv.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Denna uppsats handlar om lågstadielärares syn på laborativa material i matematikundervis- ningen. Syftet är att undersöka lärarens syn på användandet av laborativa material samt hur lärarna beskriver sitt arbetssätt med laborativa material i matematikundervisningen. Det för att synliggöra olika verktyg som finns till som hjälpmedel. LÄS MER
3. Digitala verktygs funktion och meningsfullhet i undervisningen – lärares ståndpunkter och perspektiv
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Syftet med denna studie är primärt att analysera lärares synpunkter och perspektiv gällande digitala verktygs funktion och meningsfullhet i klassrummet. En annan aspekt är att urskilja faktorer som inverkar på den osäkerhet som enligt tidigare forskning uttryckts gällande IKT i undervisningen. LÄS MER
4. Analys av läroböcker i matematik avsedda för årkurs tre. Med fokus på tal i bråkform.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Studiens övergripande syfte är att ge lärare som arbetar i grundskolans lägre årskurser en uppfattning kring innehållet i läroböcker i matematik avsedda för årskurs tre. Studien har fokuserats till att undersöka ovanstående med tal i bråkform som avgränsning. LÄS MER
5. Evaluating the effect of the Sensavis visual learning tool on student performance in a Swedish elementary school
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Dual coding theory implies that engaging multiple modalities (e.g., visual, auditory) in instruction enhances learning. Presenting information via 3D images and 3D animations appears to improve student performance but the results are inconsistent across multiple studies. LÄS MER