Sökning: "pedagogisk retorik"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden pedagogisk retorik.
1. För vem och varför planerar vi? : En kvalitativ studie om hur förskollärare och barnskötare resonerar kring pedagogisk planering i förskolans kontext
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare och barnskötare resonerar kring pedagogisk planering i förskolans kontext. Vilket besvarades genom forskningsfrågan: vilka diskurser framträder genom samtal med förskollärare och barnskötare gällande den pedagogiska planeringen i förskolan. LÄS MER
2. Retorisk undervisning : En studie om svensklärares förmåga att praktisera retoriska ämneskunskaper i klassrummet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Lärare i svenska har ett uppdrag att undervisa eleverna i retorik. Med detta uppdrag kommer dock inget om att läraren själv ska tillämpa disciplinen. Denna studie undersöker därför om lärarna tillämpar sina ämneskunskaper i retorik i sin undervisning. LÄS MER
3. Lärarens kommunikation i undervisningen - utifrån retoriska begrepp
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Ämnet för det här examensarbetet är retorik i ett pedagogiskt sammanhang. Syftet är undersöka hur undervisningen kan se ut, i tre olika klassrum, utifrån ett retoriskt perspektiv. Den metod som vi använt oss av, är observationer i form av att filma tre lärare i deras klassrum. LÄS MER
4. Kommunikation och pedagogiska relationer: en fenomenografisk studie kring betydelsen av mellanmänsklig kommunikation
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats i pedagogik har varit att undersöka vilken betydelse mellanmänsklig kommunikation har för organisationer och verksamheter. Uppsatsens utgångspunkt hamnar varken i traditionell arbetslivspedagogik eller organisationslärande. LÄS MER
5. Lärares retorik i klassrummet - Hur lärares egenskaper kan synliggöras med retoriska begrepp
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att, genom elevintervjuer och klassrumsobservationer, ta reda på vad som kan göra en lärare bra. Vi har intervjuat sex elever om vilka egenskaper som de tycker att en bra lärare ska ha och vilka egenskaper deras bästa lärare har. LÄS MER