Sökning: "pedagogisk självreflektion"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden pedagogisk självreflektion.

  1. 1. Kan värdegrundsarbetet kommuniceras likvärdigt med kunskapskraven? : En vetenskaplig essä om sökandet efter en pedagogisk blick på utbildning som värdesätter människor som komplexa varelser och inte bara vissa mätbara delar av oss.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Niklas Soukka; [2019]
    Nyckelord :Basic values work; knowledge requirements; pedagogy of interruption; interculturality; intersectionality; majority culture; subjectification; qualification; socialization; uniqueness; action; self-esteem; learnification; Värdegrundsarbete; kunskapskrav; avbrottets pedagogik; interkulturalitet; intersektionalitet; majoritetskultur; subjektifiering; kvalificering; socialisation; unikhet; handlande; självkänsla; lärifiering;

    Sammanfattning : In my essay, I will explore how, as a primary teacher in a leisure home, I may try to communicate the value base we are to convey equal to the central content. It is in the sign of measurability that the school is now in the approach we applied to the students, that they have also begun to apply to themselves and their fellow human beings. LÄS MER

  2. 2. Lärares tankar om elever som utmanar : En intervjustudie om inkludering av elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Karin Persson; [2016]
    Nyckelord :ADHD; autism; behaviour problems student; inclusion education; challenging behaviour; ADHD; autism; beteendesvårigheter; inkluderande undervisning; utmanande beteende elever;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och förstå hur ett antal lärare resonerar kring sina möten med elever i behov av särskilt stöd. Fokus på studien ligger på undervisning i helklass och inte i mindre undervisningsgrupper. LÄS MER

  3. 3. Inte flickor och pojkar, det gäller ju barn överhuvudtaget…

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Linda Tuominen; [2010]
    Nyckelord :förskola; genus; intersektionalitet; jämställdhet; ledarskap; läroplan; medvetenhet;

    Sammanfattning : I denna uppsats studeras hur två kommunala förskolor förhåller sig till jämställdhetsfrågan sett ur ett intersektionellt perspektiv. Uppsatsen är byggd på kvalitativa intervjuer av två skolledare och fyra pedagoger samt observationer av två pedagoger som arbetar aktivt med jämställdhetsfrågan. LÄS MER