Sökning: "pedagogisk utvärdering i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden pedagogisk utvärdering i förskolan.

  1. 1. Systematiskt kvalitetsarbete : En kvalitativ undersökning om hur förskollärare arbetar med systematiskt kvalitetsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Nenad Petkovic; Hanna Larsson; [2021]
    Nyckelord :Systematic quality work; pedagogical documentation; preschool teachers; evaluation; analysis; further development; Systematiskt kvalitetsarbete; pedagogisk dokumentation; förskollärare; utvärdering; analys; vidareutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare använder systematiskt kvalitetsarbete som verktyg för att vidareutveckla verksamheten. Studien utgår från en kvalitativ metod, vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer där öppna frågor ställts till sju förskollärare. LÄS MER

  2. 2. "Man blir mer medveten om vad som händer och fötter" : En undersökning om förskollärares arbete med pedagogisk dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Joccelyn Lindqvist; Matilda Söderberg; [2020]
    Nyckelord :förskola; förskolepedagogik; förskollärare; dokumentation; pedagogisk dokumentation;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att bidra till mer kunskap om pedagogisk dokumentation i förskolan. Genom semistrukturerade intervjuer genomfördes kvalitativa studier där förskollärare fick berätta om deras arbete med pedagogisk dokumentation. LÄS MER

  3. 3. Kvalitetsarbete i förskolan. : en studie om förskollärares planeringsmöjligheter i den pedagogiska verksamheten

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jessika Håkansson; Tina Renevall; [2019]
    Nyckelord :Systematiskt kvalitetsarbete; planering av pedagogisk verksamhet; förskollärare; styrdokument;

    Sammanfattning : I studien har vi utgått från en kvalitativ forskningsmetod, innehållande semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare på olika förskolor i en kommun. Empirin analyserades utefter Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori. Resultatet pekar på olika förutsättningar till planering av pedagogisk verksamhet och gemensam reflektion. LÄS MER

  4. 4. Hur kan vi gå vidare? : Dokumentation, utvärdering och uppföljning av utomhuspedagogik i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Lindberg; Kristina Olsson; [2018]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; pedagogisk dokumentation; utvärdering; uppföljning;

    Sammanfattning : Inledning Denna studie handlar om hur förskollärare arbetar med dokumentation, utvärdering och uppföljning av utomhuspedagogik. Den handlar även om hur utomhuspedagogiska aktiviteter kan kopplas samman med teori och praktik i förskolans verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Den otydliga utvärderingen av specialpedagogik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Arline Nilsson; Carolina Johansson; [2018]
    Nyckelord :Utvärdering; förskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Vårt arbete handlar om att ta reda på hur och var de specialpedagogiska insatserna utvärderas i förskolan och var de finns. Vår förförståelse som förskollärare och blivande specialpedagoger är att utvärderingen är otydlig. Utan utvärdering sker ingen framåtsyftande utveckling med verksamheten. LÄS MER