Sökning: "pedagogisk verksamhet för yngre barn"
Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden pedagogisk verksamhet för yngre barn.
6. Skapandets betydelse för yngre barns litteracitetsutveckling : Om att erövra litteracitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Sammanfattning Den här undersökningen tar utgångspunkt i att forskning kring skapande kopplat till litteracitet är begränsad. Litteracitet är ett begrepp som kommer från eng. LÄS MER
7. Skapandets betydelse för yngre barns litteracitetsutveckling : Om att erövra litteracitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Den här undersökningen tar utgångspunkt i att forskning kring skapande kopplat till litteracitet är begränsad. Litteracitet är ett begrepp som kommer från eng. literacy och betyder i första hand läs- och skrivkunnighet, men kan också ses ur ett vidare perspektiv, vilket även innefattar sociala samspel (Axelsson, 2005). LÄS MER
8. Estetiska materialiseringar i förskolans ateljéer : En studie av förskoleavdelningars organisering av ateljéer och pedagogers erfarenhet av estetisk verksamhet för yngre barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Studiens syfte handlar om att undersöka förskoleavdelningars organisering av ateljéer utifrån miljö och material samt pedagogers erfarenheter av estetisk verksamhet för yngre barn. Metod för datainsamling består av fotografering av miljö samt kvalitativa intervjuer med förskolepedagoger från tre olika avdelningar. LÄS MER
9. De yngsta förskolebarnens lärande i musisk pedagogisk verksamhet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka förskolans yngsta barns lärande i situationer som karaktäriseras av ett musiskt arbetssätt. För att kunna genomföra detta måste vi först visa om det är ett musiskt arbetssätt som förskolläraren arbetar utifrån. LÄS MER
10. Utomhuspedagogik- En studie om pedagogers syn på utomhuspedagogik som metod och kunskapskälla i förskola, de tidigaste åren i skolan och i fritidshem.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med examensarbetet är att undersöka några pedagogers syn på utomhuspedagogik som metod och somkunskapskälla, samt vilka hinder som de anser kan finnas för att använda utomhuspedagogik i pedagogiskverksamhet och undervisning med barn i förskola, och yngre elever i skola och fritidshem. Arbetetsfrågeställningar handlar om: på vilka sätt pedagogerna anser att utomhuspedagogik är en användbar metod iverksamheten; på vilka sätt de anser att utomhuspedagogik kan betraktas som en kunskapskälla i verksamhetensamt vilka hinder som pedagogerna anser kan finnas för att använda utomhuspedagogik. LÄS MER