Sökning: "pedagogiska grunder"

Visar resultat 6 - 10 av 31 uppsatser innehållade orden pedagogiska grunder.

  1. 6. Lärares upplevelser av relationell pedagogik i grundskolan -En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johan Blomberg; [2018]
    Nyckelord :Lärarperspektiv; relationell pedagogik; relationer; sociokulturell teori; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractBlomberg, Johan (2018). Lärares uppleveseler av relationell pedagogik i grundskolan –en intervjustudie. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 7. Samverkan under övergångar från förskola till skola för barn med intellektuell funktionsnedsättning. En kvalitativ studie av hur samverkan upplevs av vårdnadshavare, förskolelärare och skollärare.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Airi Nõu; [2018]
    Nyckelord :Collaboration; educational transitions; children with intellectual disability; Samverkan; pedagogiska övergångar; barn med intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om övergångar från förskola till skola för barn med intellektuell funktionsnedsättning. Syftet var att undersöka hur barnens vårdnadshavare, förskolelärare och lärare i mottagande skolor upplevde samverkan under övergångsprocessen. LÄS MER

  3. 8. En egen röst - på lika villkor? : En kvalitativ studie av AKK-bruk inom grundsärskolan/träningsskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anneli Hagersjö; [2018]
    Nyckelord :Kommunikation; utvecklingsstörning; samspel; etik; styrdokument; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie inriktar sig på användandet av AKK inom grundsärskolan/träningsskolan med utgångspunkt i kommunikationsträning. Syftet med studien var att belysa på vilka grunder lärare inom grundsärskolan/träningsskolan, upplever att de jobbar för att utveckla elevernas kommunikativa förmåga. LÄS MER

  4. 9. Vad får barn i förskolan göra i den fria leken? : Pedagogers uppfattning om hur inspirerande och inbjudande inomhusmiljöer och material påverkar den fria leken

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Caroline Hallberg; Pernilla Friberg Jönsson; Jessica Johnsson; [2017]
    Nyckelord :Fri lek; pedagogers uppfattning; innemiljön; inspirerande; inbjudande; pedagogiskt material;

    Sammanfattning : Undersökning bygger på att ta reda på pedagogers uppfattning kring hur barnen har tillgång till det pedagogiska materialet i den fria leken, vad som kan vara avgörande för att inspirera barnen i förskolans miljö med hjälp av det pedagogiska materialet. Den teoretiska utgångspunkten tar avstamp i utvecklingspedagogikens grunder. LÄS MER

  5. 10. Barns tidiga läs-och skrivinlärning:lärares synsätt och arbetssätt : En studie om några lärares pedagogiska synsätt och arbetssätt som påverkar barns läs-och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Imam Tania; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka några lärares uppfattning och arbetssätt angående barns läs- och skrivinlärning. I en kvalitativ undersökning har två grundskolelärare intervjuats och fyra lektioner observerats. LÄS MER