Sökning: "pedagogiska hjälpmedel i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden pedagogiska hjälpmedel i förskolan.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar om digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om digitala verktyg och dess möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Petronella Jildenfors; Wilma Jansson; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; förskollärare; uppfattningar; möjligheter; utmaningar; digital kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om digitala verktyg och dess möjligheter och utmaningar. Studien motiveras utifrån en brist på tidigare forskning om vilka uppfattningar förskollärare har till digitala verktyg i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Inkludering av förskolebarn i behov av särskilt stöd : pedagogers beskrivningar om inkludering av förskolebarn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Chamoun; Linda Ståhlberg; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; förskola; anpassningar; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Denna undersökning ger en inblick i hur pedagoger beskriver inkludering av förskolebarn i behov av särskilt stöd. I läroplanen för förskolan kan man läsa att alla barn ska få en likvärdig utbildning utifrån sina individuella behov (Skolverket, 2018, ss. 6–7). LÄS MER

  3. 3. Delaktighet i förskolan : Förskollärares beskrivningar av delaktighet utifrån alla barns olika förutsättningar och behov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Matilda Enberg; Anton Aspviken Glans; [2022]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; delaktighet; delaktighetsmodellen; Shiers femstegsmodell; tydliggörande pedagogik; pedagogiska hjälpmedel;

    Sammanfattning : Delaktighet är ett frekvent begrepp i dagens förskoleverksamhet och barns rätt till delaktighet finns tydligt beskrivet i de styrdokument (SFS 2010:800, kap 1 § 8.; Skolverket, 2018) som förskolans verksamhet vilar på och enligt artikel 12 i Barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018) har barn rätt att göra sin röst hörd. LÄS MER

  4. 4. TAKK, ett hjälpmedel för alla barn : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Lovisa Forsberg; Arbenita Amidi; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; kommunikation; samspel; sociokulturellt perspektiv; TAKK.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur TAKK används i arbetet med språkutveckling i förskolan. Varför och hur just det här pedagogiska verktyget används och vilka möjligheter samt begränsningar som kan finnas. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg i förskolan. : Möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Heba Alhussien; Mahmoud Alsaiyed Ahmad; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Digitala kompetens; Digitalisering; Programmering; Förskolan; Förskollärare; Barn; Sociokulturell; Multimodala; Erfarenheter;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka förskollärares uppfattningar om ocherfarenheter av att använda digitala verktyg i förskolan och digitaliseringsprocessen iverksamheten generellt. Den belyser också utmaningar som förskollärare möter när deanvänder digitala verktyg. LÄS MER