Sökning: "pedagogiska innemiljön"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade orden pedagogiska innemiljön.

  1. 6. Förskolerummets pedagogiska dilemma : Pedagogernas syn på miljöns och materialets betydelse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Therese Andersson; Sandra Aspenbäck; [2013]
    Nyckelord :indoor environment; teacher s eyesight; physical environment; materials; rooms; innemiljö; pedagogernas syn; fysisk miljö; material; rum;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger på förskolan tänker om miljön och materialets betydelse för barns utveckling och lärande. Vi har även tagit reda på hur innemiljön på avdelningarna är uppbyggda, om de är traditionella och ser ut som hemmet eller om de är inspirerande för barnen att experimentera och utforska i miljön. LÄS MER

  2. 7. Den lärande leken : En kvalitativ studie om hur några förskollärare ser på relationen mellan lek och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emelie Gustafsson; Jonna Hansson; [2013]
    Nyckelord :Delaktighet; förskollärare; innemiljö; lek; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en förståelse för hur verksamma förskollärare ser på relationen mellan lek och lärande samt hur förskollärare anser att innemiljön påverkar barns utveckling. Frågeställningarna som studien utgår ifrån är: Hur uppfattar förskollärare relationen mellan lek och lärande? Hur ser förskollärare på den pedagogiska innemiljöns betydelse för barns utveckling? Samt hur ser förskollärare på sin egen delaktighet i barns lek?   I studien intervjuas sex verksamma förskollärare från fyra olika förskolor. LÄS MER

  3. 8. Medskapare till barns lek : En studie över förskollärares tankar och den pedagogiska miljön.

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Ahlström; Nina Blomdahl; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Examensarbetet handlar om att synliggöra barns lek och lärande, målet med studien är att visa förskollärares perspektiv på lek, lärande och miljö. Utgångspunkten har tagits i Pramling Samuelssons och Vygotskijs teorier. LÄS MER

  4. 9. Den pedagogiska innemiljön i öppna förskolan : En kvalitativ studie om fem pedagogers tankar kring den pedagogiska innemiljön i öppna förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Selma Uzel; [2012]
    Nyckelord :Free preschool; teachers; educational indoor environment; material; learning; Öppna förskolan; pedagoger; pedagogiska innemiljön; material; lärande;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine some teachers thought about the educational indoor environment in free preschool. With free preschool this study means a Swedish specially adapted to parents/adults and their children and for a typical type of children who are 0-5 years old. LÄS MER

  5. 10. ”Det går att plocka ut innemiljön, vi vet att det går och att vi kan – men vi har inte gjort det” : En kvalitativ intervjustudie av hur förskollärare på tre Reggio Emilia-inspirerade förskolor uttrycker att de utmanar barnen på förskolegården

    M1-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Katja McBreen; Christina Wenäll; [2010]
    Nyckelord :Reggio Emilia; förskolegård; utevistelse; pedagog; utepedagog; utforskande barnet;

    Sammanfattning : Studien är baserad på intervjuer med sju förskollärare på tre Reggio Emilia-inspirerade förskolor i olika delar av landet. Inom Reggio Emilias pedagogiska filosofi ses barn som kompetenta att redan från födseln utforska sin omvärld, och att de utvecklas i en utmanande miljö, ”den tredje pedagogen”. LÄS MER