Sökning: "pedagogiska institutionen lund"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden pedagogiska institutionen lund.
1. Förtroendefulla relationer mellan lärare och elev : Ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Föreliggande studies syfte var att bidra med kunskap om lärares uppfattning om förtroendefulla relationer och deras betydelse gällande motivation och lärande för framförallt elever i behov av särskilt stöd. Studien sökte även svar på lärares uppfattning om hur de arbetar för att skapa dessa relationer. LÄS MER
2. Matbordet: en arena för lärande? : - en studie om förskollärares uppfattningar om pedagogiska måltider
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares uppfattningar, erfarenheter ochinställningartill pedagogiska måltider. Studien är av kvalitativ karaktär och metoden som användes för att undersöka förskollärarnas uppfattningar var samtalsintervjuer vilka transkriberades och analyserades med hjälp av tematiska analyser. LÄS MER
3. En del av Adele : En självobservationsstudie av en konstnärlig process kring instuderingen av en operaroll
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studierSammanfattning : Hur kan jag som lärarstudent vid en musikhögskola instudera en operaroll? Jag har undersökt denna fråga genom att observera instuderingsarbetet av rollen som kammarjungfrun Adele från operetten Läderlappen av Johann Strauss. Förutom det konstnärliga arbetet och utforskandet av detta har även perspektivet design för lärande använts som teoretiskt utgångspunkt. LÄS MER
4. Basaltkuppen : ett spel om mineralogi och petrologi
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Geologiska institutionenSammanfattning : Basaltkuppen is the result of a project whit the purpose to design an entertaining game which can be a study help for the students at the institution of geology at the University of Lund. The aim was a complement to the already existent course literature and lectures, which can be used as an complementary teaching method and simultaneously promote different ways to learn. LÄS MER
5. Lärplattformar i skolan - En studie av lärares användaracceptans
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatikSammanfattning : Idag använder sig en majoritet av alla svenska grund- och gymnasieskolor av en lärplattform. En lärplattform är mjukvara som stödjer både det administrativa och pedagogiska arbetet och används bland annat till kommunikation, bedömning och till att tillhandahålla material i undervisningen. LÄS MER