Sökning: "pedagogiska intentioner"
Visar resultat 1 - 5 av 94 uppsatser innehållade orden pedagogiska intentioner.
1. Intentioner och förverkligande i undervisningen om derivator, en fallstudie
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten omfattar en undersökning om intentioner och förverkligande för undervisningsprocessen kring en lektion om derivator på gymnasienivå. Enligt Stake (1967) delas undervisningsprocessen upp i tre delar: (1) förutsättningar för undervisningspraktiken, (2) pedagogiska och didaktiska interaktioner, (3) resultat av undervisningen. LÄS MER
2. Förutsättningar för elevinflytande i grundsärskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Sammanfattning Studien syftar till att utifrån ett lärarperspektiv belysa elevers inflytande vid undervisning i grundsärskolan. I studien undersöks hur några lärare i grundsärskolan definierar begreppet elevinflytande, hur lärarna beskriver att de skapar förutsättningar för elevinflytande i sin undervisning samt vilka utmaningar lärarna beskriver att de möter i sitt arbete. LÄS MER
3. Barnet i den pedagogiska dokumentationen : En kvalitativ studie om hur sex förskollärare arbetar med pedagogisk dokumentation för att dokumentera och följa upp barns lärande och utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att synliggöra förskollärarnas intentioner med den pedagogiska dokumentationen och vilka föreställningar det kan finnas kring att dokumentera och följa upp barns lärande och utveckling med fokus på enskilda lärloggar i Unikum. Följande frågeställningar ligger till grund för studien: Hur beskriver förskollärarna pedagogisk dokumentation av barns lärande och utveckling? Vad framträder i förskollärarnas beskrivningar kring barns roll i den pedagogiska dokumentationen? Studien tar ansats i hermeneutiken och det barndomssociologiska perspektivet samt genomförs med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER
4. Delaktighet i fritidshem för elever i behov av särskilt stöd : En studie om fritidslärares arbetssätt för att möjliggöra delaktighet i fritidsverksamheten för elever i behov av särskilt stöd
Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med den här studien är att fördjupa kunskap om hur lärare i fritidshem arbetar med att skapa delaktighet för elever i behov av särskilt stöd i fritidsverksamheten.Studien bygger på nio semistrukturerade intervjuer med lärare i fritidshem och fritidspedagoger från fyra olika kommuner i Sverige. LÄS MER
5. ”Ååå tack, är det en sallad?” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares tankar om toddlarnas lek och den undervisningsmiljö som skapas på förskolan för att främja lek, lärande och språkutveckling.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Studien handlar om toddlarnas lek och den undervisningsmiljö som skapas för att främja deras lek, lärande och språkutveckling. Målet med detta arbete är att sprida kunskap kring verksamma förskollärares tankar kring dessa olika aspekter. LÄS MER