Sökning: "pedagogiska konsekvenser i förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 62 uppsatser innehållade orden pedagogiska konsekvenser i förskolan.

  1. 6. Uppskjutens skolplikt : En normaliserad särskiljning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Malin Eriksson; Mattias Bågenmark; [2022]
    Nyckelord :Avvikelse; Barn i behov av särskilt stöd; Normalitet; uppskjuten skolplikt; urskiljning;

    Sammanfattning : Abstrakt Studien syftade till att belysa och problematisera hur normalitet och avvikelse konstrueras inom förskolans utbildning och vilka konsekvenser det får för övergången till (sär)förskoleklass för de barn som faller inom kategorin avvikande. Studien har en kvalitativ ansats, data genererades övervägande från fokusgrupper som bestod av förskollärare, barnskötare, verksamhetschefer och specialpedagoger alla med erfarenhet av uppskjuten skolplikt. LÄS MER

  2. 7. Leken : En kvalitativ studie av förskollärares tankar kring och beskrivningar av hur lek kan utvecklas i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Therése Brynolfsson; Johanna Söderlund Asklund; [2022]
    Nyckelord :lek; förskola; scaffolding; förskollärare; intersubjektivitet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien handlar om hur lek kan utvecklas i förskolan. Öhman (2021, s.133) förklarar att det är barnen själva som äger sitt lekande men personalen i förskolan behöver skapa lekmöjligheter både i rum och handling för att värna och främja leken för varje enskilt barn. LÄS MER

  3. 8. Segregering i förskolan : En utopisk målbild om lika förskola för alla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sofia Rylander; [2022]
    Nyckelord :integration; preschool; segregation; förskola; integration integrering; segregation segregering;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this study is to investigate the work against segregation in preschool on a national and a local level. The method used is a content analysis of selected documents from the various discourses, at the national level letters from the Riksdag and the government which deal with segregation in society at large and in preschool. LÄS MER

  4. 9. FÖRSKOLLÄRARES FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR PLANERING OCH UNDERVISNING I FÖRSKOLAN

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jenny Mork; [2021-09-30]
    Nyckelord :Förskola; planering; undervisning; förutsättningar; förskollärare;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärare beskriver och planerar undervisning, samt vilka förutsättningar de har för planering och vilka konsekvenser det får för undervisningen. Teori: Den teoretiska inramningen i denna undersökning är Bernsteins pedagogiska teori (Bernstein, 2000). LÄS MER

  5. 10. Om mellanledarskap i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Lisa Apel; [2021]
    Nyckelord :Mellanledare; förskola; ledarskap; distribuerat ledarskap; meningsskapande;

    Sammanfattning : Den svenska förskolan har under de senaste decennierna genomgått förändringar som har inneburit konsekvenser för ledare inom verksamheten. I skollagen (SFS 2010:800) framgår det hur förskolechefen ska samordna och organisera det pedagogiska arbetet. LÄS MER