Sökning: "pedagogiska miljöer reggio emilia"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden pedagogiska miljöer reggio emilia.

  1. 1. I think you can get wild and crazy, but in a positive way” A study on children´s access and admittance to the learning environments in preschool

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Ellerström; Carina Hansen; [2019]
    Nyckelord :Delaktighet; demokrati; inflytande; lärmiljö; tillgänglighet; tredje pedagogen;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna uppsats har varit att undersöka barns tillgång och tillträde till förskolans pedagogiska material och lärmiljöer. Skolinspektionen utkom under 2018 med rapporten Förskolans kvalitet och måluppfyllelse (2018), vilken påvisar att nästan en femtedel av alla granskade förskolor har en mindre god kvalitet på lärandemiljön och en fjärdedel av förskolorna har inte tillräckligt bra material. LÄS MER

  2. 2. Den tredje pedagogen : En studie om den inre lärmiljön i en förskola inspirerad av Reggio Emilias pedagogiska filosofi

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Tina Bernevik; Larisa Sagdati; [2017]
    Nyckelord :Design för lärande; design i lärande; förskolans lärmiljö; Reggio Emilia; socialsemiotiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar vilka förutsättningar lärmiljön på förskolor inspirerade av Reggio Emilias filosofi erbjuder för barns meningsskapande. Reggio Emiliafilosofin kan sammanfattas som ett förhållningssätt där man ser barnet som kompetent och utforskande. LÄS MER

  3. 3. Pedagogiska former som formar : Förskoleklasslärares uppfattningar om barn från Reggio Emilia- och Montessoriförskolor

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Alexandra Lundholm; [2016]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; icke-traditionell pedagogik; traditionell pedagogik; övergångar;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftade till att bidra med kunskap till det pedagogiska fältet om barns övergångar från Reggio Emilia- och Montessoriförskolor till förskoleklass som bedriver traditionell pedagogisk undervisning. Detta genom att undersöka vad förskoleklasslärare har för uppfattningar dels om arbetet med barn från dessa pedagogiker och dels vilka spår från pedagogikerna som går att se hos barnen. LÄS MER

  4. 4. "Bin har ibland flintskallar" : En studie om förskolebarns intra-aktioner med estetisk materialitet och ett naturvetenskapligt ämnesinnehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Hedenström; [2015]
    Nyckelord :Intra-aktivitet; estetiska lärprocesser; materialitet; naturvetenskap; agentisk realism; förskola; agens; lärmiljöer;

    Sammanfattning : Detta är en studie av tvärvetenskaplig och transdisciplinär karaktär som är riktad mot barns naturvetenskapliga och estetiska lärprocesser. Genom att undersöka den intra-aktivitet som pågår mellan barnen, estetiskt materialitet och ett naturvetenskapligt ämnesinnehåll, syftar studien till att undersöka hur estetiska element kan rymma potentialiteter till naturvetenskapligt lärande. LÄS MER

  5. 5. Förskolerum : Pedagogers utsagor kring inomhusmiljön i Reggio Emilia inspirerade förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sofia Siljeholm; [2015]
    Nyckelord :Reggio Emilia filosofi; pedagogiska miljöer; Foucault; diskursanalys; barnsyn;

    Sammanfattning : Inom Reggio Emilia pedagogiken ses miljön på förskolorna som en tredje pedagog och man lägger stor vikt vid hur denna ska utformas. Studiens syfte var att undersöka hur detta omsätts i praktiken genom att analysera hur pedagoger på Reggio Emilia inspirerade förskolor pratar om inomhusmiljöns utformning och användning. LÄS MER