Sökning: "pedagogiska problem modersmål"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden pedagogiska problem modersmål.

  1. 1. Språklig integration : En studie om förskolepersonals uppfattningar om modersmål och svenska som andra språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Mia Seurujärvi; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The qualitative case study has been conducted in a segregated preschool where the majority of all children had a common mother tongue and Swedish as a second language. The purpose was to study preschool staff's conceptions of mother tongue and Swedish as a second language. LÄS MER

  2. 2. Nyanlända i grundsärskolan : Ett kunskapsbidrag kring pedagogiska förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Lena Uvesten; [2017]
    Nyckelord :Nyanlända; grundsärskola; Bronfenbrenner;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra till kunskapsutvecklingen kring pedagogiska förutsättningar vid grundsärskolans möte med nyanlända elever.   Sedan flera år tar Sverige emot ett stort antal människor som kommer hit av olika anledningar, barnen som kommer har rätt till utbildning i våra skolor. LÄS MER

  3. 3. Vad har hemläxor för betydelse? : En studie om omfattning, attityder och stöd från hem och skola i två klasser i årskurs 6

    Kandidat-uppsats, Pedagogiska institutionen

    Författare :Marie-Ann Lundberg; [2013]
    Nyckelord :attityd; grundskola; hemläxa; läxa; pedagogik; privata läxföretag; uppfattningar;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt omfattning och form vad avser grundskoleelevers hemläxor och vilket stöd som de har haft från hem och skola i arbetet med hemläxorna. Studiens data har samlats in med hjälp av enkäter som delats ut i två klasser på olika skolor i årskurs 6. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta med läsning -vägen till att uppnå målen om läsning i kursplanen för svenska

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jennie Algotsson; Emelie Stenholm; [2012]
    Nyckelord :Läsning; styrdokument; arbetssätt; metoder; lässtr;

    Sammanfattning : I vår studie har vi undersökt hur man arbetar med läsningen i en mångkulturell skola kontra en homogen skola med enmajoritet av barn med svenska som modersmål. Vi har tittat på hur man som pedagog arbetar för att hjälpa eleverna attnå målen i svenska i årskurs 3 och 5, samt hur eleverna upplever de olika arbetssätten. LÄS MER

  5. 5. Tvåspråkighet- två utryck för samma mening : Språkstöd och andraspråkinlärning i förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Valeria Jansson; [2009]
    Nyckelord :tvåspråkighet; språkstöd; förskola; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur barn med ett annat modersmål än svenska trivs på förskolor i ett mindre svenskt samhälle och i vilken utsträckning de får hjälp med språkinlärningen. För att ta reda på detta har intervjuer genomförts med förskollärare och föräldrar till barn med annat modersmål där erfarenheter från såväl Språkförskola som vanlig förskola fångades upp. LÄS MER