Sökning: "pedagogiska strömningar"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden pedagogiska strömningar.
1. Hur svenska lärosäten presenterar sig genom digital information : en kritisk diskursanalys av universitet och högskolors hemsidor.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : I en alltmer digital värld som ständigt utvecklas är det av central betydelse för arbetsplatser att presentera sig i form av digital information. De rätta värdena kan nämligen attrahera de så kallade rätta medarbetarna samtidigt som det kan leda till nöjdhet i arbetslivet och organisatoriskt engagemang. LÄS MER
2. Rytmikens och solfègens ursprung : Emile Jaques-Dalcroze och hans samtid
Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Den schweiziske musikern och pedagogen Emile Jaques-Dalcroze utvecklade under sin livstid den rörelsebaserade musikpedagogiska metod som i dag går under namnet rytmik. Syftet med denna magisteruppsats är att undersöka uppkomsten och den tidiga utvecklingen av Jaques-Dalcrozes ursprungliga rytmik och framför allt solfège – rörelsebaserad gehörsträning – som är ett av dess huvudmoment. LÄS MER
3. Förskoleklassens innehåll och arbetssätt – intention och fallstudie
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte Studiens syfte är att undersöka förskoleklassens ursprungliga idéer och förskoleklassen som en mötesplats mellan olika pedagogiska strömningar. Metod Undersökningen är kvalitativ och bygger på observationer och samtal med inspiration av en etnografisk ansats. LÄS MER
4. 40 år av kursplaner : en kartläggning av engelskämnets utveckling i den svenska grundskolan 1962-2000
Kandidat-uppsats, LärarutbildningenSammanfattning : Det övergripande syftet med detta arbete var att undersöka hur kursplanen för engelska i grundskolan har förändrats under perioden 1962 till 2000. Undersökningen syftar således till att kartlägga kursplanernas utveckling av engelskämnet ur ett historiskt perspektiv. LÄS MER
5. Samhällskunskapslärares syn på grupparbete : -en intervjustudie
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : ABSTRAKT I vår strävan att nå bättre förståelse och vara mer insatta i vår kommande professions förutsättningar som samhällskunskapslärare på högstadiet och på gymnasiet, var vi nyfikna att ta reda på vilken uppfattning aktiva samhällslärare har om grupparbete. Detta har vi gjort genom att intervjua lärare i grundskolans senare år och på gymnasiet. LÄS MER