Sökning: "pedagogiska teoretiker i förskolan"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden pedagogiska teoretiker i förskolan.

  1. 1. I möte med utagerande barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ida Wiberg; Ida Olsson; [2013]
    Nyckelord :utagerande barn; barn; förskola; handlingsplan; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Denna studie är inriktad på hur utagerande barn bemöts i förskolans verksamhet. Forskning visar att om pedagoger har svårt att hantera och stötta de utagerande barnen under de tidigare åren som i förskolan, så löper de en större risk att fortsätta med beteendeproblem i vuxen ålder. LÄS MER

  2. 2. Att stimulera barns kommunikations- och språkförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anna Jensen; Pauline Prahl; [2013]
    Nyckelord :Montessoripedagogik; Reggio Emilia filosofin; den tredje pedagogen; Maria Montessori; Loris Malaguzzi;

    Sammanfattning : Sammanfattning Maria Montessori och Loris Malaguzzi är grundare till två olika arbetssätt inom förskolans verksamhet: Montessoripedagogik och Reggio Emilia filosofi. Båda har som central punkt att arbeta med språkstimulering med hjälp av pedagogisk miljö och material. LÄS MER

  3. 3. Föräldrars attityder till lek i förskoleklassen och skolåren 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle; Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Annika Lindgren; Hanna Till; [2006]
    Nyckelord :Lek; Förskolan; Grundskolan;

    Sammanfattning : Bakgrund Det är många teoretiker och forskare som är överens om att leken är viktig för barns utveckling och stimulerar barns lärande. I förskolan idag är leken ett naturligt arbetssätt för barnen. Även i skolan börjar pedagoger använda sig mer av lek i undervisningen. LÄS MER