Sökning: "pedagogiska teoribildningar"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden pedagogiska teoribildningar.
1. Undervisning av evolutionsteori i den svenska gymnasieskolan : En studie om pedagogiska metoder för att öka elevers förståelse för evolutionära mekanismer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie handlar om elevers kunskap om evolutionära mekanismer och hur biologilärare utformar sin pedagogik för att stärka elevers begreppsmässiga förståelse. Studien består av fem semistrukturerade intervjuer med gymnasielärare i biologi vid två svenska gymnasieskolor. LÄS MER
2. Arbetslagsledarens uppdrag - distribuerat ledarskap i gymnasieskolan
Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Denna studie undersöker hur arbetslagsledarrollen är utformad genom intervjuer och uppdragsbeskrivningar på de kommunala gymnasieskolorna i en svensk storstadskommun. Studien utgår från ett socialkonstruktionistiskt perspektiv och kritisk teori genom Foucault, i form av maktanalys. LÄS MER
3. De här barnen : Kontruktionen av fenomenet ADHD - En kritisk diskursanalys
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : ADHD var ett intresseväckande fenomen i den pedagogiska och specialpedagogiska debatten genom att det som företeelse ökade i den svenska grundskolan. Studiens syfte var att genom en kritisk diskursanalys problematisera samt analysera, om och hur låg- och mellanstadielärare bidrog till konstruktionen av fenomenet ADHD vid en grundskola. LÄS MER
4. Förberedelse för insats - slut vid rotation? : En analys av utbildningsstödet före och under internationell insats
Kandidat-uppsats, FörsvarshögskolanSammanfattning : Erfarenheter i Försvarsmakten påvisar att glapp föreligger, mellan vad som skulle kunna definieras som Försvarsmaktens koncept för att säkerställa internationellt insatta förbands stridsvärde avseende kunskaper och färdigheter och stödet förbanden själva upplever sig behöva, inför och under genomförande av internationell insats. Studien utgår från forskning och teoribildningar om lärande och minne, beskriver och analyserar utifrån dessa Försvarsmaktens ”koncept” för att säkerställa soldaters kompetens under tiden de genomför internationell tjänst. LÄS MER
5. Flickor och pojkar eller tusen pyttesmå kön : Posthumanistiska perspektiv på könade tillblivelser i förskolans pedagogiska dokumentationer
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur flickor och pojkar framträder i förskolans pedagogiska dokumentation samt hur dessa könspositioner kan framträda på andra sätt när bilderna samläses med posthumanistiska teorier och begrepp. Diskursiva och diffraktiva analyser har genomförts på några förskolors pedagogiska dokumentationer utifrån frågeställningar om vilka diskurser om kön som materialiseras i bildmaterialet samt hur posthumanistiska begrepp kan bidra till en annan förståelse för barnens könspositionering. LÄS MER