Sökning: "pedagogiska teorier och läxor"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden pedagogiska teorier och läxor.
1. Läxor är något att orda om.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och synliggöra, dels hur ett urval av lärare i årkurs 4-6 förhåller sig till fenomenet läxa, dels utsagor i tidigare forskning. Såväl som att belysa empirin i ljuset av olika teorier om lärande och utbildning. LÄS MER
2. "Vi lägger ut och highlightar nya dokument" : Kommunikation i skolan via lärplattformar och molntjänster
Master-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)Sammanfattning : Ett problem som många lärare säger är att deras tid inte räcker till alla deras arbetsuppgifter. Detta leder i sin tur till att lärarna får mindre tid över till att lära sig nya IKT hjälpmedel. Enligt den nya läroplanen som kom 2011 ska alla elever kunna använda sig av modern teknik för kommunikation. LÄS MER
3. "STORABARN". Femåringars tankar om skolan och hur förskollärarna möter upp dessa tankar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND:Här ges en beskrivning en tillbakablick på hur synen på inlärning och utveckling hos barn har sett ut över tid. Förberedelsen för barnens övergång från förskola till skola tas upp likaså en beskrivning av olika pedagogiska inriktningar som påverkat den svenska förskolan. LÄS MER
4. Barns tankar om skolan : En hermeneutiskt inspirerad intervjustudie med tio barn i en förskoleklass
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Syftet med examensarbetet har varit att undersöka vad barn i en förskoleklass har för tankar om skolan. Frågeställningen lyder: Vilka tankar har tio barn i en förskoleklass om skolan? Anledningen till att undersöka detta är, att barns tankar är unika och det är av stor vikt att ta reda på vilka tankar de har om skolan. LÄS MER
5. Vägen till målet : Hur lärare kan underlätta undervisningen för elever med läs- och skrivsvårigheter
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare i skolan kan underlätta för elever med läs- och skrivsvårigheter genom att använda sig av praktiska tillvägagångssätt och passande metodik. Tio lärare har intervjuats för att ge en god grund till undersökningen. LÄS MER