Sökning: "pedagogiska teorier om lärandet"

Visar resultat 16 - 20 av 36 uppsatser innehållade orden pedagogiska teorier om lärandet.

  1. 16. "Jag är ju allt från vaktmästare till pedagogisk ledare..." Rektors syn på pedagogiskt ledarskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Tytti Dahlqvist; Marie Levin; [2014-05-20]
    Nyckelord :Skolledarskap; Pedagogiskt ledarskap; Skolutveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens huvudsyfte var att undersöka rektorers syn på pedagogiskt ledarskap i grundskolan och få kunskap om hur rektorerna tillämpar detta i praktiken. Syftet var också att få kunskaper om rektorers uppfattningar om vad det innebär att vara pedagogisk ledare och deras möjligheter att utöva det. LÄS MER

  2. 17. Läs- och skrivproblematik i skolan - vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cecilia Germundsson; [2014]
    Nyckelord :beprövad erfarenhet; intervention; kollegialt lärande; läs- och skrivsvårigheter; vetenskaplig grund;

    Sammanfattning : Abstract/SammanfattningProblemområdeAtt undervisa elever med läs- och skrivsvårigheter är en utmaning för många lärare. För att lärarna ska kunna göra skillnad för dessa elever är det viktigt att forskning inte upplevs som så långt borta från det som händer i skolan. LÄS MER

  3. 18. Att vända på lärandet i språk i gymnasieskolan - en kvalitativ studie om lärares tankar kring flipped classroom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Emilia Brolin; [2014]
    Nyckelord :positiva negativa konsekvenser; pedagogiska utmaningar; språkundervisning; Flipped classroom; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera lärares reflektioner om flipped classroom i språkundervisningen i gymnasieskolan. Målet var att finna pedagogiska utmaningar som motiverat detta arbetssätt och nya framträdande utmaningar, samt att uppmärksamma positiva och negativa konsekvenser med flipped classroom. LÄS MER

  4. 19. Förutsättningar för lärande - En studie av intern ledarutveckling på Polisen i Västra Götaland

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Åsa Stafström; Camilla Brehm; [2013-10-11]
    Nyckelord :Lärande; Ledarutveckling; Kompetensutveckling; Yttre polisbefäl; Polisen;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka om ledarutveckling fyller det kompetensbehov den avser, samt vilka andra förutsättningar det finns för lärande inom Polismyndigheten i Västra Götaland. Med detta hoppas vi öka förståelsen för hur medarbetarna upplever intern ledarutveckling samt i vilken mening utbildning har påverkat deras arbetsprestation. LÄS MER

  5. 20. Barns inflytande i två kommunikationsförskolor

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Elisabet Malmström; Minoo Raisi-Lundström; [2013]
    Nyckelord :förhållningssätt; inflytande; inom- och utomhusmiljö; kommunikation; kommunikationsförskola; samspel;

    Sammanfattning : AbstraktMalmström, Elisabet och Raisi-Lundström, Minoo (2013). Barns inflytande i två kommunikationsförskolor – med fokus på den fysiska miljön. Children´s participation in two language preschools – with a focus on the physical environment. Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, Lärande och samhälle, Malmö högskola. LÄS MER