Sökning: "pedagogiska teorier om lärandet"
Visar resultat 21 - 25 av 36 uppsatser innehållade orden pedagogiska teorier om lärandet.
21. Perspectives on Conceptual Change : An Exploration of the Intentional Context and the Phenomenographic Situation
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Conceptual change is one of the most important influences in modern educational research and this theoretical framework can be used for empirical research aimed at improving our common knowledge about learning as well as developing new theories and practices within the education system. In its very basic meaning, conceptual change can be explained as a person who during the course of the learning experience changes their initial conception of a phenomenon (such as a object or a concept) from one specific point of view to another. LÄS MER
22. En skolas organisering av arbetssättet med elevers olikheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : En skolas organisering anses idag vara viktigare än organisationen, det är i handlingsnäten i organiseringen som organisationen byggs. Organisering av en skolas arbetssätt har samband med pedagogers möjligheter att arbeta med elevers olikheter. Samarbete blir betydelsefullt. Gemensamma visioner och mål får betydelse för samarbetet. LÄS MER
23. Skogsutbildningen-En studie av före detta elevers åsikter om sin skogliga naturbruksutbildning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Studien behandlar hur före detta elever vid naturbruksgymnasiets skogsutbildning ser på sin utbildning och hur verksamheten på skolan uppfattas av dessa personer. Genom en enkätundersökning undersöks det om skolans verksamhet, det pedagogiska arbetet, lärandemiljön med mera håller en god nivå eller om det finns några delar som måste förbättras. LÄS MER
24. Reggio Emilia i svenska grundskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med den här studien är att ta reda på hur ett antal lärare som är inspirerade av Reggio Emilias filosofiresonerar kring elevers lärande och vad dessa lärare anser vara goda lärandesituationer. Syftet är också attförsöka hitta spår av teorier som ligger till grund för deras pedagogiska förhållningssätt och hur det stämmeröverens med synen på lärande och goda lärandesituationer i läroplanen för det obligatoriska skolväsendet,förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94. LÄS MER
25. "...men jag har ju stödundervisning i matte!"
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Detta examensarbete riktar sig i första hand till lärare i ämnet GeMu (Gehörs- och Musiklära) på musikestetiskagymnasieprogrammet, men likaväl till musikteorilärare i andra sammanhang såsom folkhögskola, högskola ochstudiecirklar. Arbetet syftar till att ge pedagogiska verktyg för att undervisa i ämnet. LÄS MER