Sökning: "pedagogiskt arbete genus"

Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade orden pedagogiskt arbete genus.

  1. 1. Genusnormer i barn- och ungdomslitteratur på mellanstadiet : – En analys av Enola Holmes och kidnappningsmysteriet, samt Enola Holmes och den försvunna flickan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ellen Karlsson; Isabelle Ångerud; [2023]
    Nyckelord :Genus; genusnormer; barnlitteratur; Enola Holmes; pedagogiskt verktyg;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Nancy Springers böcker Enola Holmes och kidnappningsmysteriet (2018) och Enola Holmes och den försvunna flickan (2019). Syftet med detta arbete är att undersöka hur genus skildras i barnlitteratur, utifrån två barn- och ungdomsböcker utläses hur dessa representerar respektive skiljer sig från traditionella genusnormer. LÄS MER

  2. 2. “Jag är inte så bra på brottas, men jag är… jag är ganska envis.” : Icke-normativa förväntningar på kvinnlig säkerhetspersonal i en mansdominerad bransch.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Hannah Ahreborg; Rebecca Leinonen; [2023]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; Grundad Teori; väktare; ordningsvakt; kvinnor; säkerhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka kvinnlig säkerhetspersonals upplevelser av att arbeta på en mansdominerad arbetsplats och det har sin grund i ett intresse för jämställdhet och genus. Intresseområdet kvinnlig säkerhetspersonal är relevant med anledning att det är en mansdominerad bransch som expanderar och som rekryterar allt fler kvinnor. LÄS MER

  3. 3. ”Det gäller att vara en förebild för barnen” : En studie om fem förskollärares syn på uppdraget att motverka könsmönster i förskolan och hur de i relation till det uppdraget resonerar i valet av barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jennie Osbeck; Jenny Fjärdsmans; [2022]
    Nyckelord :Genus; förskola; könsroller; subjektskapande; normer; barnböcker;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilka synsätt det finns bland förskollärare att se på uppdraget att motverka könsmönster, samt hur de i relation till det uppdraget resonerar vid val av barnlitteratur. I studien används feministisk poststrukturalism som teoretiskt perspektiv samt begreppen normer, subjektskapande och positionering för att analysera materialet. LÄS MER

  4. 4. Genus och kön i förskolan – en studie av förskollärares resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elin Ersson Haka-Risku; Lina Bergström; [2022]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; kön; könsidentitet; norm.;

    Sammanfattning : Genus är ett komplext och väl debatterat ämne där alla deltagare för med sig sina egna livserfarenheter och resonemang. Vår studies syfte är att bidra med kunskap om hur verksamma förskollärare i Sverige resonerar om betydelsen av deras roll och förhållningssätt utifrån genus och jämställdhet i sitt arbete i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Genus i spanska läromedel : En diskursanalys av könsmångfald i serien Próxima Estación.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Nayelli Alejandra Maldonado Montúfar; [2022]
    Nyckelord :Spanska; genus; läromedelsanalys; könsmångfald; diskursanalys; HBTIQ .;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har som syfte att genom diskursanalys undersöka hur genus framställs på ett socialt konstruerat sätt i ett urval av spanska läromedel avsedda fö elever på gymnasienivå. Studien hade också för avsikt att utforska ifall läroböckerna i spanska tog hänsyn till HBTIQ+-personer och genusfrågor i förhållande till styrdokumentens utgångspunkter. LÄS MER