Sökning: "pedagogiskt förhållningsätt"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden pedagogiskt förhållningsätt.

  1. 1. Kristendomens utmärkande särställning i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sofia Sundberg; [2023]
    Nyckelord :Grundskolans läroplaner; kristendom; sociokulturellt perspektiv; särställning;

    Sammanfattning : Kristendomen har historiskt sett i undervisningsplaner och läroplaner haft en särställning i svenska skolan. Läroplanen Lgr 22 med tillhörande kommentarmaterial påvisar en fortsatt särställning för kristendomen inom religionskunskapen. LÄS MER

  2. 2. En förskola för alla : En intervjustudie om hur pedagoger i förskolan ser på specialpedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Gustafsson; Mobina Karim; [2020]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; specialpedagogik; förskola; samtalsintervju; relationella perspektivet;

    Sammanfattning : De allra flesta barn i dagens samhälle tillbringar den största delen av sin vakna tid i förskolan. Detta innebär att barngrupperna blir allt större vilket leder till att personalen inte räcker till. Detta får oss att undra hur förskolan klarar av att tillgodose alla bans behov. LÄS MER

  3. 3. Tyglad frihet : En studie om pedagogers styrningsstrategier i barnens fria lek inomhus och utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Johanna Bossel; Angelica Dahlén; [2019]
    Nyckelord :Förskola; makt; styrningsstrategier; fri lek; pedagogens förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra vilka eventuella styrningsstrategier som kan förekomma i pedagogers förhållningssätt i barns fria lek i inomhus- och utomhusmiljön samt synliggöra eventuella skillnader av styrning i dessa miljöer. Forskningsfrågorna som låg till grund för studien var: ● Vilka styrningsstrategier i den fria leken synliggörs via pedagogernas förhållningssätt i inomhusmiljön och utomhusmiljön? ● Vilka skillnader synliggörs via pedagogernas förhållningssätt i inomhusmiljön och utomhusmiljön? De strategiska urval som gjorts för att uppnå syftet och besvara forskningsfrågorna är val gällande vilka som skulle ingå i studien och hur materialet skulle kunna skapas. LÄS MER

  4. 4. Att ansöka om tilläggsbelopp : -en fråga om pedagogisk grundsyn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Dimitrios Nikolaou; [2018]
    Nyckelord :Assessment; children with special needs; preschool; scientific basis; proven experience; bedömning barn i behov i förskolan; barn av särskilt stöd i förskolan; ansöka om tilläggsbelopp; vetenskaplig grund om barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om pedagoger i förskolan söker tilläggsbelopp för barn i behov av särskilt stöd på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet enligt svensk skollag 2010:800 som berör all utbildningsverksamhet och alla som deltar inom utbildning och undervisningssammanhang. För att få svar på studiens frågeställningar har studien haft tillgång till ett underlag från två kommuner. LÄS MER

  5. 5. Samspelet i förskolan : En studie kring fem pedagogers syn på samspelet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Alexandra Bond; Frida Olsson; [2018]
    Nyckelord :samspel; pedagoger; pedagogers förhållningsätt; relationer;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om att få en insyn kring hur pedagoger ser på sitt arbete gällande samspel i förskolan. Den tidigare forskningen behandlar samspel i förskolan, pedagogers förhållningsätt gällande samspel i förskolan och relationer som påverkande faktorer i samspelet. LÄS MER