Sökning: "pedagogiskt riktad analys"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden pedagogiskt riktad analys.

  1. 1. Empatisk förmåga i förskolan : En studie av fem förskollärares upplevelser av sitt arbete med att främja barns utveckling av empatisk förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jessica Fröjd; [2023]
    Nyckelord :Empatisk förmåga; sociala färdigheter kompetenser; förskola; barn; omtanke; medkänsla;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan står det under kapitlet Förståelse och medmänsklighet, att utbildningen ska ge barnen möjlighet att utveckla empati och omtanke. Tidigare forskning visar att barn som har bristande färdigheter i empatisk förmåga finner högre risk att hamna i utanförskap i barngruppen. LÄS MER

  2. 2. Lärares muntliga återkoppling till elever gällande matematiska metoder : En observationsstudie under matematiklektioner i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emelie Jacobs; [2017]
    Nyckelord :Muntlig återkoppling; lärare; matematik; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka lärares muntliga återkoppling till elever under matematiklektioner i årskurs 1–3 och i relation till elevernas förmåga att använda olika matematiska metoder. Vad lärare säger och vad de väljer att rikta uppmärksamhet mot i sin återkoppling till elever är nämligen av betydelse. LÄS MER

  3. 3. Lärares muntliga återkoppling till elever gällandematematiska metoder : En observationsstudie under matematiklektioner i årskurs1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emelie Jacobs; [2017]
    Nyckelord :Muntlig återkoppling; lärare; matematik; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka lärares muntliga återkoppling till elever under matematiklektioner i årskurs 1–3 och i relation till elevernas förmåga att använda olika matematiska metoder. Vad lärare säger och vad de väljer att rikta uppmärksamhet mot i sin återkoppling till elever är nämligen av betydelse. LÄS MER

  4. 4. Yngre elevers klimatoro ur pedagogernas perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Marie Nylén; Lina Elefant; [2009]
    Nyckelord :Yngre elever; klimatoro; klimatundervisning; framtiden; oro; ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Klimatfrågan är ett aktuellt ämne på grund av den akuta situation världen befinner sig i. I dagens samhälle får barn kunskap om klimatrelaterade problem på många olika sätt t.ex. genom föräldrar, kompisar, skola och media. LÄS MER

  5. 5. Bonuspoängsystem i högre utbildning : En studie om undervisningsrelaterat bonuspoängsystem

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Peyman Amani; [2008]
    Nyckelord :Bonuspoäng; Bonuspoängsystem; Examinationsform; Kunskapskontroll; Motivering; Undervisningsmodell; Högre utbildning;

    Sammanfattning : I följande studie uppmärksammas arbetsformen och systemet bonuspoäng. Arbetsformen bygger på att elever tilldelas bonuspoäng vid korrekt utförande av vissa extra tilldelade arbetsuppgifter. Dessa extrapoäng tillgodoräknas till studentens förmån vid examination t.ex. LÄS MER