Sökning: "pedagogue s role"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden pedagogue s role.

  1. 1. Bibliotekspedagog : På framfart i biblioteksvärlden

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Kristina Hörberg; [2024]
    Nyckelord :Biliotekspedagog; professionsteori; yrkeskompetens; barnbibliotek;

    Sammanfattning : The aim of my thesis has been to investigate and elucidate a new trend in the region Blekinge Kronoberg where new recruitments of pedagogues has been employed in several libraries. I wanted to know what kind of job tasks the pedagogues work with in the libraries and if there were any similarities between them. LÄS MER

  2. 2. Socialpedagogiskt arbetsätt i skolan för elever med ADHD : Socialpedagoger

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Endrita Kciku; Majlinda Gashi; [2023]
    Nyckelord :ADHD; education; social pedagogy; social pedagogue; school social workers; special needs students; Sweden.; ADHD; elever med särskilda behov; socialpedagogik; socialpedagoger; Sverige; utbildning.;

    Sammanfattning : Bakgrund: I skolor har det socialpedagogiska perspektivet börjat ta en större plats i det pedagogiska arbetet med elever. Grunden i socialpedagogik är den samhälleliga fostran som genom socialpedagogiskt arbetsätt leder till ett förändringsarbete. Det socialpedagogiska bemötandet är en viktig del i arbetet med elever som har ADHD. LÄS MER

  3. 3. Hur lärare ser på skolbibliotekarier : Ett professionsteoretiskt perspektiv på lärares föreställningar om skolbibliotekarier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Karl Zetterström; [2022]
    Nyckelord :Teacher; school librarian; school library; profession; interprofessional collaboration; conceptions; Lärare; skolbibliotekarie; skolbibliotek; profession; interprofessionellt samarbete; föreställningar;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie undersöker vilka föreställningar som lärare har gällande skolbibliotekarier. Dessutom undersöks omdessa föreställningar avslöjar skillnader i lärares syn på lärarprofessionen respektive skolbibliotekarieprofessionen och hurföreställningarna påverkar jurisdiktionen gällande elevers lärande inom skolverksamhet. LÄS MER

  4. 4. "Jag är pedagog, inte ekonom" - En kvalitativ studie om upplevda svårigheter i samband med rekonstruktion av professionell identitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ida Broman; Gustav Gustafsson; Elin Perströmer; Jennifer Ryd Johansson; [2022]
    Nyckelord :identitet; professionell identitet; rekonstruktion; alteritet; rektorer; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: “Jag är pedagog, inte ekonom” - En kvalitativ studie om upplevda svårigheter i samband med rekonstruktion av professionell identitet Seminariedatum: 2 juni 2022 Kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Ida Broman, Gustav Gustafsson, Elin Perströmer och Jennifer Rydh Johansson Handledare: Nadja Sörgärde Fem nyckelord: identitet, professionell identitet, rekonstruktion, alteritet, rektorer Forskningsfråga: Hur upplever individer processen att rekonstruera sin professionella identitet och vilka svårigheter följer med denna process? Syfte: Studien syftar till att öka förståelsen för hur individer upplever processen av att rekonstruera sin professionella identitet i samband med organisationsförändring. Vi har också för avsikt att undersöka vilka svårigheter som är framstående i detta arbete. LÄS MER

  5. 5. Verksamhetsutveckling genom kollegialt lärande : Verksamhetsutvecklarens roll ur förskolläraren och barnskötarens perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Yazici Zehra; [2022]
    Nyckelord :kollegialt lärande; ledarskap; transformativt ledarskap; utvecklingsprocess; verksamhetsutvecklare; verksamhetsutveckling;

    Sammanfattning : Denna intervjustudie riktar sig till att tillföra kunskap om hur verksamhetsutvecklaren kan bidra till utveckling inom utbildningsuppdraget genom kollegialt lärande. Undersökningen utgår ifrån förskollärarnas och barnskötarnas perspektiv. Med en infallsvinkel inom ledarskapsteorin undersöks verksamhetsutvecklarens roll i denna studie. LÄS MER