Sökning: "pedestrian planning"
Visar resultat 1 - 5 av 150 uppsatser innehållade orden pedestrian planning.
1. Hur mår vi bra av en gågata? : faktorer som påverkar den mentala hälsan och upplevelsen bland stadens hårdgjorda miljöer, med gågatan i fokus
Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : De senaste 200 åren har städer blivit majoriteten av människans boendemiljö, både globalt och i Sverige. Att bo i en stad idag innebär en ökad risk för både fysisk och mental ohälsa. Stadsplaneringen kan bidra till att minska risken, genom att ta hänsyn till faktorer som bidrar till ett ökat välbefinnande i staden. LÄS MER
2. Den fysiska miljöns påverkan på upplevd trygghet. En studie om kvinnors upplevda trygghet på spårvagnshållplatsen Wieselgrensplatsen, Göteborg.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleSammanfattning : Perceived safety can affect people's quality of life by causing exclusion and alienation, as well as leading people to avoid certain types of places. Previous studies show that women feel a lower perceived safety in the public environment than men. LÄS MER
3. Pedestrian movement and exposure to heat stress in Gothenburg, Sweden
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för geovetenskaperSammanfattning : An area in Gothenburg, Sweden, representing various planning designs and microclimates, were investigated, in order to estimate how the study area manifests potential pedestrian movement patterns and urban climate conditions in terms of heat stress. The study is based on the Geographical Information System (GIS) where pedestrian movement and heat stress is calculated. LÄS MER
4. Safety in pedestrian tunnels. An interview study of elderly women and urban planners.
Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleSammanfattning : .... LÄS MER
5. Data-Driven Reachability Analysis of Pedestrians Using Behavior Modes : Reducing the Conservativeness in Data-Driven Pedestrian Predictions by Incorporating Their Behavior
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Predicting the future state occupancies of pedestrians in urban scenarios is a challenging task, especially considering that conventional methods need an explicit model of the system, hence introducing data-driven reachability analysis. Data-driven reachability analysis uses data, inherently produced by an unknown system, to perform future state predictions using sets, generally represented by zonotopes. LÄS MER