Sökning: "peer education"

Visar resultat 1 - 5 av 264 uppsatser innehållade orden peer education.

  1. 1. Könsrollers påverkan på pojkar och flickors prestation i språkämnet : - En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Petronella Lodén; [2024]
    Nyckelord :Genus; Jämställdhet; Könsnormer; Könsskillnader; Läs- och skrivförmåga; Prestation; Språkämnen;

    Sammanfattning : Educational research in the Nordic countries has for decades shown a gender-gap inknowledge. Girls perform better than boys, especially in reading and writing. This paper is asystematic literature study with a qualitative approach. Eleven peer reviewed articles havebeen analysed. LÄS MER

  2. 2. Våld och domslut; en studie av Mellersta och Västra Värends domstolar samt Växjö Rådhusrätt, 1960-1970

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Elin Osbeck Lindahl; Lucas Olofsson; [2024]
    Nyckelord :Crime; assault; social vulnerability; murder; manslaughter; penalties; Brottslighet; misshandel; social utsatthet; mord; dråp; påföljder;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to provide an overview of the development of violent crime in the geographical area belonging to the district courts of Mellersta- and Västra Värends, as well as Växjö Magistrate´s Court, during the period 1960—1970. The questions addressed include: What was the demographic distribution among crime victims and perpetrators in terms of gender, age, possible alcohol influence during the crime, and the relationships between the victim and the perpetrator? To what extent were young people perpetrators? How have the number of judgements changed over time? How can crime history be utilized in high school education? The prime material used consists of judgements from court records, and the theoretical frameworks include social vulnerability, peer influence and socialization, among others. LÄS MER

  3. 3. Vikten Av Motivation Inom Ämnet Idrott Och Hälsa : En Kunskapsöversikt Om Elever I Grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jakob Petersen; Samuel Persson; [2024]
    Nyckelord :Grundskola; Idrottslärare; Idrott och hälsa IDH ; motivation och Self-determination theory SDT ;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten var att specificera vad motivationsarbete kan innebära i undervisningen i idrott och hälsa (IDH). För att undersöka detta har vi använt oss av två frågeställningar: På vilka sätt påverkar lärarens undervisning elevernas motivation i ämnet idrott och hälsa? Hur identifieras aspekter av motivation inom idrott och hälsa? Metoden som används i studien är systematisk informationssökning av olika forskningsartiklar. LÄS MER

  4. 4. Naturens Klassrum : En kunskapsöversikt av utomhuspedagogikens betydelse för elevers lärande, attityder och miljövetenskaplig minnesförlust.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Victor Tegstam; Theodor Palm; [2024]
    Nyckelord :Didaktik; Naturvetenskap;

    Sammanfattning : Abstract  We've investigated the effects of outdoor education, specifically how it impacts students' learning and attitudes, along with didactic choices worth considering from the teachers' perspective.  There are two main reasons behind our choice of research topics. LÄS MER

  5. 5. The Advent of ChatGPT and its Technological Integration in Education

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Denial Brkic; Ioana-Raluca Johansson; [2024]
    Nyckelord :ChatGPT; didactic tool; EFL; GenAI; supporting tool; Swedish upper-secondary school;

    Sammanfattning : Our study investigates the possibility of integrating ChatGPT, an AI text generative tool, as a didactic supporting tool within the Swedish upper-secondary school curricula. Particularly, it takes interest in the English foreign language teaching context and examines eight peer reviewed articles on the matter. LÄS MER